Вітаю Вас, Гость! Реєстрація

Шпаргалка

П`ятниця, 26 Квітня 2024

 

АВТОМАТИЗАЦІЯ РОЗРАХУНКІВ ПО НЕПРЯМИМ ПОДАТКАМ

Прикладне програмне забезпечення автоматизації розрахунків по податкам включає наступну сукупність підсистем:

Підсистема реєстрації підприємств. Призначена для введення інформацій по підприємствах, що контролюються та засновниках підприємств (фізичних та юридичних особах), отримання інформації по підприємствах у вигляді таблиць.

По кожному платнику податків в базі даних повинні бути наступні атрибути: найменування платника; вид діяльності; реєстраційний номер; відомості про філії; іноземні інвестиції; інформація про всі рахунки підприємства (валютні, поточні, субрахунки та інші); всі атрибути, необхідні для швидкого пошуку платника в інформаційно-пошуковій системі.

Першочергово при реєстраціях будь-якого нового підприємства всі вихідні дані про нього повинні заноситися в комп’ютер з присвоєнням йому номера і передаватися юридичним службам для занесення його в Держреєстр.

Отримана в результаті введення первинної інформації база даних є основою для камеральних перевірок і ведення особових карток підприємств, надаючи користувачеві можливість вести пошук за будь-якою комбінацією даних і отримувати роз друк результатів цього пошуку.

Підсистема камеральної перевірки служить для автоматизації процесу приймання квартальної бухгалтерської звітності підприємств, що знаходяться на обліку в податковій інспекції.

Підсистема повинна забезпечувати:

  • перевірку розрахунків, взаємозв’язку форм звітності, нарахування податків;
  • формування достовірної бази даних в результаті прийому квартальної річної звітності;
  • автоматичну генерацію типових форм звітності податкової інспекції;
  • видачу рекомендації інспекторському складу для документальних перевірок.

Підсистема ведення особових карток підприємства повинна забезпечувати:

  • фіксацію платіжних документів;
  • автоматичний розрахунок сальдо, нарахування пені, видачу суми, що внесена підприємством до бюджету, ведення особової картки в порядку строку сплати до бюджету незалежно від дати вводу інформації;
  • отримання довідки про недоїмки і переплати по підприємствах;
  • проведення авансових платежів з розбивкою за термінами;
  • печатка інкасових доручень.

Підсистема аналізу стану підприємств забезпечує вибір юридичних осіб, що підлягають документальній перевірці за результатами аналізу підсумків діяльності підприємств на основі даних, сформованих інспектором при камеральних перевірках.

Аналіз стану підприємств проводиться на основі даних, отриманих, як при реєстрації, так і при камеральній перевірці. Формується список підприємств, які вчасно не пройшли камеральної перевірки. До підприємств, що здали звіт невчасно, застосовуються фінансові санкції і складається протокол про адміністративне правопорушення – порушення податкового законодавства і т.ін.

Підсистема обробки документів фізичних осіб в державних територіальних податкових інспекціях розробляється на основі застосування законодавчих актів, що надає можливість податковій службі здійснювати контроль за правильністю розрахунку і сплати податків фізичними особами, в тому числі податку на прибуток, податку на майно, земельного податку, податку з транспортних засобів та ін.

Інформаційно-пошукова підсистема нормативно-правових документів. Забезпечує можливість працювати з законодавчими актами, постановами, указами, розпорядженнями та іншими урядовими документами, наказами і розпорядженнями.

До аналітичної діяльності відноситься: аналіз динаміки податкових платежів; прогнозування величини збору окремих видів податків; економічний і статистичний аналіз господарської діяльності підприємств регіону; визначення підприємств, що підлягають документальній перевірці; аналіз податкового законодавства і розробка рекомендацій щодо його удосконалення; аналіз інформації по декларуванню фізичних осіб; аналіз діяльності територіальних інспекцій та ін.

Для ряду аналітичних задач можливо використовувати інформацію, яка знаходиться у типових звітних формах, але для вирішення всього комплексу проблем необхідна більш широка інформаційна база. З приведеного вище списку витікає, що організація аналітичної роботи потребує використання як загальної (наприклад, нормативно-правової) інформації, так і конкретних відомостей про господарську діяльність платників податків на рівні балансової звітності підприємств, їх особових рахунків і т. ін. Крім того, слід зазначити, що для вирішення таких розрахункових задач, як статистичний аналіз економічної діяльності регіону, необхідна єдина централізована база даних. В цій базі повинна міститися практично вся інформація, якою володіють територіальні інспекції в цілому. Підсистема статистичного аналізу повинна забезпечувати доступ до довідкової бази даних податкових органів, статистичних органів, підприємств, банків та інших джерел, і на основі цієї інформації проводить пофакторний аналіз надходження податків, розрахунок бази, яка підлягає оподаткуванню за основними видами податків, побудова прогностичних моделей інформаційних бюлетенів, довідок про результати контрольної роботи, функціонування податкової системи та інших питаннях оподаткування. Для аналізу інформації, що знаходиться в централізованій базі даних, необхідна система, яка забезпечує: доступ до різних типів даних, перетворення даних (сортування, нормування і т.д.), статистичний аналіз даних, представлення даних і результатів у вигляді графіків, діаграм, формування роздрукування даних, побудова прикладних систем.

До контрольної діяльності відноситься ведення таких інформаційно-довідкових баз даних, як Державний реєстр підприємств (база даних юридичних осіб) і база даних фізичних осіб. Державний реєстр підприємств містить офіційну реєстраційну інформацію про юридичних осіб, а в базі фізичних осіб зберігаються дані про платників податків, які зобов’язані надавати декларацію про доходи, а також сплачувати окремі види податків з фізичних осіб.

Вся інформація, що надходить, поділяється на наступні потоки:

  • дані про юридичних і фізичних осіб, які знаходяться на даній території;
  • інформація про надходження і повернення податків та інших платежів;
  • дані про доходи, отримані всіма платниками, що знаходяться на даній території;
  • інформація, яка необхідна для організації роботи податкової інспекції.

Інформаційне забезпечення містить:

  • систему класифікації та кодування; уніфіковану систему документації; ієрархічну систему банків даних; систему захисту даних.

Всередині циркулюють наступні потоки даних:

  • вхідна інформація по фізичних особах:
  • заява на реєстрацію;
  • інші заяви, листи та скарги громадян; акт обстеження (опитування);
  • декларація про сукупний грошових дохід; акт перевірки розрахунку податку з власників будов і земельного податку; відомості про суми доходів, що виплачені громадянину за рік не за місцем основної роботи; відомості про авторські нагороди;
    • вхідна інформація по юридичних особах:
  • устав і установчий договір; свідоцтво про реєстрацію; номер і дата реєстрації в податковій інспекції; джерела формування уставного фонду;
  • баланс і додаток до нього; інформація по авансових платежах; листи і позовні заяви; акти перевірок платників податковими органами;
  • податкові розрахунки і акти перевірок від податкової поліції;
  • довідка про внесення в Держреєстр підприємств, організацій; ліцензія на право ведення тієї чи іншої діяльності; доповідна записка на штрафи.
    • вхідна інформація банківських установ:
  • меморіальні ордера і доручення; платіжні доручення, виписки, інкасові доручення; платіжні повідомлення; звіт про касове виконання бюджету; відомості про розрахункові та бюджетні рахунки, що знов відкриваються; відомості про фінансові операції.
    • вхідна інформація декларативних органів:
  • рішення, постанови, накази, розпорядження; листи, телеграми, роз’яснення, запити, інструкції.
    • інформація по оперативно-бухгалтерському обліку:
  • реєстр надходжень, акти звірки рахунків з платниками податків і акти звірки надходжень по міському бюджету; звіти, висновки; інкасові доручення та реєстр до них.
    • інформація по камеральних перевірках:
  • звіти та розрахунки по податках і платежах; розподілення донарахованих сум; фінансові санкції та їх перерозподіл; довідки про подання декларацій; платіжна повідомлення населенню.
    • інформація по ревізіях:
  • акти ревізій; акти перевірок правильності стягнення держмита та податку на прибуток з громадян; протоколи, постанови по справах про адміністративні порушення; приписи про припинення операцій по рахунках у фінансово-кредитних установах.
    • довідкова інформація:
  • звіти по надходженнях в бюджет і контрольній діяльності; аналітична записки і статистичні таблиці; облікові та зведені відомості по платниках податків; інформація для передачі у вищестоящу організацію; інформація для передачі у місцеві директивні органи.
    • юридична інформація:
  • протоколи і приписи про призупинення операцій по рахунках в банківських установах; протоколи, постанови по справах про адміністративні порушення; позовні заяви в суд і арбітраж.

Виходячи із запропонованої вище інформаційної технології роботи інспекції, можлива організація наступних АРМ.

АРМ по обробці документів юридичних осіб повинні передбачати можливість ведення різних довідників по юридичних особах та використання цих довідників в основній базі даних, автоматично вводити інформацію, виключаючи можливість внесення в базу даних некоректної інформації.

АРМ по обробці інформації по юридичним особам повинні, як мінімум складатися з наступних підсистем.

1. АРМ “Реєстрація підприємств” призначений для вводу інформації по підприємствах, що контролюються, та засновниками підприємств (фізичних та юридичних особах), отримання інформації по підприємствах у вигляді групованих таблиць за вказаними реквізитами:

По кожному платнику податку в базі даних повинні міститися наступні реквізити:

  • найменування платника;
  • юридична адреса;
  • фактична адреса;
  • номер розрахункового рахунку та реквізити банку, що його обслуговує;
  • повні реквізити засновників платника (як юридичні, так і фізичні особи);
  • дата реєстрації;
  • розмір уставного фонду;
  • дані про директора і бухгалтера;
  • форма власності;
  • організаційно-правова форма;
  • вид діяльності;
  • місця реєстрації;
  • реєстраційний номер;
  • відомості про філії;
  • іноземні інвестиції;
  • інформація про всі рахунки підприємства (валютні, поточні, субрахунки та ін.);
  • реквізити, що використовуються для швидкого пошуку платника в інформаційно-пошуковій системі.

Першочергово при реєстраціях будь-якого нового підприємства всі вихідні дані про нього повинні заноситися в комп’ютер з присвоєнням йому визначеного номера і при необхідності передаватися юридичним службам для занесення його в Держреєстр.

Отримана в результаті введення первинної інформації база даних є основою для камеральних перевірок та ведення особових карток підприємств, надаючи користувачеві можливість вести пошук за будь-якою комбінацією даних і отримувати роздрук результатів цього пошуку.

2. АРМ “Камеральна перевірка” служить для автоматизації процесу прийому квартальної бухгалтерської звітності підприємств.

АРМ повинно при проведенні камеральної перевірки реалізувати наступні функціональні можливості:

  • здійснення в автоматичному режимі перевірки розрахунків, взаємопов’язання форм звітності, нарахування податків;
  • формування на комп’ютері достовірної бази даних в результаті прийому квартальної та річної звітності, яку можливо використовувати для автоматичної генерації форм звітності;
  • видача рекомендацій для документальних перевірок;
  • отримання інформації для наступного використання в інших АРМ.

Повинна бути передбачена можливість для підприємств і організацій здавати на дискеті і проводити всі перевірки звітних документів.

Крім того, АРМ “Камеральна перевірка” повинно дати можливість здійснювати перехід до нових форм і методів організації податкового контролю.

3. АРМ “Ведення особових карток підприємств”, призначений для ведення особових карток підприємств по бюджетах та видах податків. Він повинен забезпечувати наступні функції:

  • фіксувати платіжні документи;
  • автоматично здійснювати розрахунок сальдо, нарахування пені, видачу суми, внесеної підприємством до бюджету незалежно від дати введення інформації;
  • отримати довідку про недоїмки та переплати по підприємствах;
  • проводити авансові платежі з розбивкою за строками;
  • друкувати інкасові доручення.

4. АРМ “Аналіз стану підприємств” переслідує мету проведення аналізу результатів діяльності підприємств на основі даних, сформованих інспектором при камеральних перевірках і дозволяє вибрати підприємства для документальної перевірки.

Аналіз стану підприємства проводиться на основі даних, отриманих як при реєстрації, так і при камеральній перевірці. На їх основі в комп’ютері формується список підприємств, які вчасно не пройшли перевірку та існує можливість автоматизованого друку адрес із наявної бази даних по підприємствах перед закриттям їх розрахункових рахунків або з метою будь-якої іншої переписки. Підприємствам, що здали звіт невчасно, нараховуються фінансові санкції та складається протокол про адміністративне порушення – порушення податкового законодавства і т.д.

АРМ для обробки документів фізичних осіб розробляються на основі застосування законодавчих актів, що дозволяють податковій службі здійснювати контроль за правильністю розрахунку та сплати податків фізичним особам, в тому числі податку на прибуток, податку на майно, земельного податку, податку з власників транспортних засобів та ін.

АРМ “Юридичний відділ” дозволяє працювати з законодавчими актами, постановами, указами, розпорядженнями та іншими урядовими документами, наказами та розпорядженнями.

За допомогою АРМ “Аналіз стану підприємств” здійснюється аналіз надходження податкових платежів до бюджету.