Поняття та функції ринкової інфраструктури, її основні елементи
Поняття ринкової інфраструктури. Однією з важливих
умов функціонування ринку є наявність добре розвинутої ринкової інфраструктури.
Від того, наскільки добре вона розвинута залежить у кінцевому підсумку і
ефективність функціонування ринкової економіки. У свою чергу за рівнем розвитку
ринкової інфраструктури можна судити і про ступінь розвитку ринку, ринкових
відносин у тій чи іншій країні. Тому необхідною умовою дієвості ринкових
відносин є створення відповідної інфраструктури ринку.
Інфраструктура — сукупність галузей і
підприємств, зайнятих обслуговуванням суспільного виробництва. Розрізняють
виробничу, соціальну і ринкову (сфери обігу) інфраструктуру.
Інфраструктура ринку — це система підприємств
і організацій, які забезпечують рух товарів, послуг, грошей, цінних паперів,
робочої сили.
Ринкова інфраструктура через свої елементи виконує
такі основні функції: здійснює правове та економічне консультування підприємців
і захист їх інтересів у державних і приватних структурах; забезпечує фінансову
підтримку, кредитування, включаючи лізинг, аудит, страхування нових
господарських формувань тощо; сприяє матеріально-технічному забезпеченню і
реалізації продукції підприємств; регулює рух робочої сили; створює необхідні
умови для ділових контактів підприємців; здійснює маркетингове, інформаційне та
рекламне обслуговування і т. ін., що в кінцевому результаті забезпечує
більш швидкий рух товарів і послуг від виробника до споживача.
Основні елементи ринкової інфраструктури.
Елементи ринкової інфраструктури, через які реалізуються її функції, можна
згрупувати у три блоки: організаційно-технічна інфраструктура, куди входять
товарні біржі та аукціони, торговельні дома і торгові палати, холдингові і
брокерські компанії, інформаційні центри та ярмарки, пункти прокату і лізингу,
державні інспекції, різного роду асоціації підприємців і споживачів,
транспортні комунікації та засоби оперативного зв’язку; фінансово-кредитна
інфраструктура ринку, куди входять банки, фондові і валютні біржі, страхові та
інвестиційні компанії, фонди профспілок та інших громадських організацій, тобто
всі ті, хто може і займається мобілізацією тимчасово вільних ресурсів,
перетворює їх у кредити, а потім і в капіталовкладення; організаційно-дослідна
інфраструктура ринку включає наукові інститути, що вивчають ринкові проблеми,
інформаційно-консультативні фірми, аудиторські організації, спеціальні
навчальні заклади. Інститути та організації, що входять у цю інфраструктуру,
вивчають динаміку ринкової ситуації, розробляють стратегію і тактику поведінки
підприємців на ринку, розробляють прогнози для уряду і підприємців, моделюють
наслідки тих чи інших рішень, консультують, залагоджують конфлікти між
партнерами, готують економістів, менеджерів і спеціалістів з маркетингу.
Крім загальної інфраструктури, яка обслуговує весь обсяг ринкових
відносин, існує спеціалізована інфраструктура, яка забезпечує ефективне
функціонування окремих ринків: товарів, капіталів, праці та ін. Так, ринок
капіталу обслуговують фондові біржі, страхові та аудиторські компанії,
брокерські контори, комерційні банки, інноваційні фонди, інвестиційні фонди
регіонального регулювання, страховий нагляд, інспекції з контролю за цінними
паперами, валютні біржі; ринок товарів — товарні біржі, торговельні дома та
торгово-посередницькі фірми, брокерські контори, комерційні центри бізнесу,
лізингові компанії, аукціони, ярмарки, державні резерви і страхові фонди,
державні інспекції із цін і стандартів; ринок праці — біржі праці, центри
підготовки кадрів, державні фонди сприяння зайнятості, підприємництва, пенсійні
фонди, фонди зайнятості.