Вітаю Вас, Гость! Реєстрація

Шпаргалка

Субота, 20 Квітня 2024

32,            Сутність ливериджу, його значення та види

Левериджем у фінансовому аналізі називається оптимзація структури активів і пасивів ] підприємства з метою збільшення прибутку.

В абсолютному розумінні ливеридж означає невелику силу, важіль, за допомогою якого надається можливість перемішувати досить великі предмети. Стосовно до економіки, ливеридж; — це важель, при незначному посиленні якого можливо суттєво змінити результати виробничо фінансової діяльності підприємства, значення ліверщрку в економічній роботі підприємства можна в'язати з дією факторної системи, розглядаючи його як деякий фактор, невелика зм іна якого може приз вести до суттєвих зм ін результатних показників.

Розрізняють три види ливериджу:

-     виробничий;

-     фінансовий;

-     виробничо-фінансовий.

Розглянемо сутність кожного з них. З цією метою представимо факторну модель чистого прибутку як різницю між виручкою від реалізації продукції та витратами виробничого і фінансового характеру:     ЧП   =  ВР-ВВ-ФВ

де: ЧП — чистий прибуток; ВВ - витрати виробн. характеру;ФВ - витрати фін. характеру.

Розмірами кожного із цих видів витрат можна управляти. В умовах ринкової економіки і за наявності багатьох варіантів отримання позикових коштів за різними процентними ставками для фінансування діяльності підприємства така модель чистого прибутку має велике значення.

Витрати виробничого характеру являють собою повну собівартість продукції, тобто затрати на її виробництво та реалізацію.

У вітчизняній економіці обчислення собівартості продукції здійснюється шляхом розподілення втрат на прямі і непрямі. Прямі витрати включаються у собівартість продукції безпосередні непрямі — розподіляються між окремими видами продукції відповідно до певної бази розподілу.

В економічно розвинутих країнах застосовується поділ витрат при обчисленні собівартості на умовно-змінні та умовно, постійні. Такий розподіл існує для короткострокового періоду здійснюється залежно від обсягу виробництва.

Види витрат, які змінюються із зміною обсягу виробництва називають умовно-змінними, а види витрат які не змінюються із зміною обсягу виробництва, —- умовно-постійними.

Оскільки такий розподіл є деякою мірою умовним, тому вважаємо за доцільне називати ці витрати не змінним и і постійним и, а умовно змінним и та умовно-постійним и.

До прямих витрат у сільському господарстві відносяться, наприклад, оплата праці робітників, зайнятих безпосередньо на об’єкті виробництва, а також насіння, добрива, корми, нафтопродукти, автотранспорт, задіяний у виробничому процесі, тощо.

До постійних витрат відносяться всі витрати по обслуговув. та управлінню виробництвом.

їх сумарна величина дорівнює повній собівартості. Але поміж цих видів витрат існує і певне співвідношення. Взаємозв'язок між обсягом виробництва, постійними і змінними витратами та прибутком виражає виробничий ливеридж. Вченим и-е коном істами, теоретично доведено і практично підтверджено, що на відхилення валового прибутку можна впливати шляхом зміни структури собівартості продукції та її обсягу.

Виробничий ливеридж — це потенційна можливість впливати прибуток підприємства шляхом зм іни структури собівартості обсягу випуску,

Крм витрат виробничого характеру для визначення чистого прибутку із виручки віднімаються також втрати фінансового характеру пов'язані з обслуговуванням боргу. Величина них витрат за¬досить від розміру позикових коштів. Вплив фінансових витрат на прибуток відображає фінансовий ливеридж. Це пов’язано із дією плеча фінансового важеля (співвідношення позикового і власного капіталу). Таким чином, фінансовий ливеридж — це взаємозв'язок між прибутком і співвідношенням гюзиковоготавласшго капіталу.

Фінансовий ливеридж — це потенційна можливість впливати в прибуток шляхом зміни обсягу та структури довгострокових пасивів, тобто власного і позикового капіталів, Фінансовий ливеридж характеризує взаємозв'язок між чистим прибутком і розміром доходів до сплати податків і процентів за боргам и, тобто валовим прибутком.

Виробничо-фінансовий ливеридж відображає взаємозв'язок між виручкою ви реалвації продукції, витратам и виробничого і фінансового характеру та чистим прибутком, тобі о узагальнюючим показником взаємодії всіх трьох факторів, що впливають на результативний показник.
 


 

повернутись до списку питань

 повернутись до списку предметів