Вітаю Вас, Гость! Реєстрація

Шпаргалка

П`ятниця, 19 Квітня 2024

 

 

 

 

ОЦІНКА СТАНУ ОПОДАТКУВАННЯ ФІЗИЧНИХ ОСІБ В УКРАЇНІ

Проаналізувавши обсяги, склад і місце у формуванні зведеного бюджету по Вінницькій області місцевих податкових надходжень, створимо повну картину фактичного стану наповнення дохідної частини обласного бюджету за рахунок податкових надходжень за три останні роки, в тому числі за рахунок податкових надходжень фізичних осіб, а саме податок з доходів фізичних осіб, плата за землю. плата за торговий патент та єдиний податок[5]

Визначити загальні обсяги місцевих бюджетних доходів, що перерозподіляються через місцеві податкові надходження можливо за таблицею 2.1.

Розрахунки таблиці показують, що через бюджети місцевого самоврядування в Україні у 2007 – 2009 рр. перерозподілялось від 46,8 до 51,3 % доходів Зведеного бюджету. Повністю зараховуються до доходів місцевого бюджету плата за землю, податок з власників транспортних засобів, плата за ліцензію та держреєстрацію за торгові патенти, єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок та місцеві податки і збори з тих податкових платежів, які справляються з юридичних осіб, що у сукупності складає від 12,4 % до 14,4 % в доходах Зведеного бюджету – близько однієї восьмої частини податкових надходжень місцевих бюджетів.

Необхідно зазначити загальний ріст податкових надходжень місцевих бюджетів зріс на 491,9 тис. грн. (на 4,5 %) на фоні загального зростання доходів Зведеного бюджету, але з них 407,1 тис. грн. досягнуто за рахунок податку з доходу фізичних осіб, в той час як податки, що справляються з юридичних осіб зменшились на 2 %.[17]

У відносному виразі податкові доходи в місцевий бюджет за три роки зросли на 95,6 % на фоні зростання усіх доходів на 78,6 %. Хоча  податки з юридичних осіб зросли на 53,3 %, але це занадто низький показник в порівнянні з ростом податку з доходів фізичних осіб на 114,5 %.

 

Таблиця 2.1

Податкові надходження місцевих бюджетів за 2007 – 2009 рр.

Показники

2007 р.

2008 р.

2009 р.

Порівняння 2009 р. + - до 2007 р.

млн. грн.

% до Зведеного бюджету

млн. грн.

% до Зведеного бюджету

млн. грн.

% до Зведеного бюджету

млн. грн.

% до Зведеного бюджету

Доходи до Зведеного бюджету – всього

1098,5

100

1432,8

100

1962,2

100

863,7

 

Доходи місцевого бюджету

514,6

46,8

699,9

48,8

1006,5

51,3

491,9

4,5

ПДФО

355,5

32,4

508,0

35,4

762,6

38,9

407,1

6,5

Податок на прибуток

1,9

0,2

5,8

0,4

11,5

0,6

9,6

0,4

Податок з власників транспортних засобів

26,0

2,4

33,2

2,3

44,6

2,3

18,6

-0,1

Плата за землю

45,6

4,1

54,4

3,8

78,2

4,0

32,6

-0,1

Внутрішні податки

18,8

1,7

25,7

1,8

27,6

1,4

8,8

-0,3

Місцеві податки і збори

12,2

1,1

13,0

0,9

13,8

0,7

1,6

-0,4

Єдиний податок

33,3

3,0

34,1

2,4

40,5

2,1

7,2

-0,9

Інші природні ресурси

2,7

0,2

3,8

0,3

3,5

0,1

0,8

-0,1

Фіксований с/г податок

9,9

0,9

8,8

0,6

7,8

0,4

-2,1

-0,5

Неподаткові надходження

0,4

 

1,9

0,1

3,0

0,1

2,6

0,1

Цільові фонди

8,3

0,8

11,2

0,8

13,4

0,7

5,1

-0,1

 

 

Таблиця 2.2.

Виконання місцевих бюджетів за податками і зборами за 2007 – 2009 рр.

Показники

% виконання бюджетів

Порівняння 2009 р. до 2007 р.

2007

2008

2009

Доходи Зведеного бюджету – всього

120,9

110,6

106,1

-14,8

Доходи місцевого бюджету

118,1

115,3

111,1

-7,0

Податок з доходу фізичних осіб

120,3

108,5

107,8

-12,5

Податок на прибуток

120,8

117,3

118,2

-2,6

Податок з власників транспортних засобів

139,3

140,8

156,3

17

Плата за землю

121,0

130,6

125,5

4,5

Внутрішній податок

140,9

135,7

132,2

-11,3

Місцеві податки і збори

117,7

115,4

106,5

-11,2

Єдиний податок

119,4

118,0

110,4

-9

Інші природні ресурси

105,8

109,9

107,2

1,4

Фіксований с/г податок

134,3

127,8

115,1

-19,2

Цільові фонди

109,1

109,1

104,0

-5,1

           
 

 

Необхідно відзначити ріст більше, ніж у 5 раз податку на прибуток та на    72 % податку з власників транспортних засобів і плати за землю, але їх частка у доходах місцевого бюджету занадто низька і складає від 13 до 21 %.

Розглянемо рівень виконання місцевих бюджетів за податковими надходженнями (табл. 2.2.).

Аналізуючи таблицю визначаємо високий рівень виконання місцевих бюджетів, але із негативною тенденцією до зниження. Причому рівень виконання доходів в цілому практично співпадає із рівнем виконання податкових надходжень – від 106 до 121%. Така тенденція зумовлена зміною у виконання надходжень від податку з доходів фізичних осіб, який є провідним податковим джерелом місцевих бюджетів. Найвищий і стабільний рівень виконання – 141–156 % - за податком з власників транспортних засобів та     121-131 % - за платою за землю. Нестабільним рівнем фактичних надходжень характеризуються фіксований сільськогосподарський податок, місцеві та внутрішні податки.

Співвідношення і роль кожного виду податкових надходжень представимо у вигляді структури таких доходів (табл. 2.3.).

Таблиця 2.3.

Структура податкових надходжень місцевих бюджетів у 2007 – 2009 рр.

Показники

Структура %

Порівняння 2009 р. до 2007 р.

2007

2008

2009

Доходи місцевого бюджету

100

100

100

0

Податок з доходу фізичних осіб

69,1

72,6

75,8

6,7

Податок на прибуток

0,4

0,8

1,2

0,8

Податок з власників транспортних засобів

5,0

4,7

4,4

-0,6

Плата за землю

8,9

7,8

7,8

-1,1

Внутрішній податок

3,7

3,7

2,7

-1

Місцеві податки і збори

2,4

1,9

1,4

-1

Єдиний податок

6,5

4,9

4,0

-2,5

Інші природні ресурси

0,5

0,5

0,3

-0,2

Фіксований сільськогосподарський податок

1,9

1,2

0,8

-1,1

Неподаткові надходження

0

0,3

0,3

0,3

Цільові фонди

1,6

1,6

1,3

-0,3

 

У складі податкових доходів місцевих бюджетів України у 2007 – 2009 рр. Провідна роль належить податку з доходів фізичних осіб, частка якого в структурі місцевого бюджету за три роки зросла з 69,1 до 75,8 %, в той же час скоротилася частка єдиного податку на 2,5 %, плати за землю та фіксованого сільськогосподарського податку на 1,1 %. Досить високу частину податків складає податок з власників транспортних засобів 4 – 5 %, в той же час податки, які зростають в абсолютному розмірі складають незначну частку податкових надходжень: інші природні ресурси 0,3 – 0,5 % та податок на прибуток 0,4 – 1,2 %.

Необхідно відзначити надзвичайно низьку долю місцевих податків, яка до того ж протягом трьох років скоротилась з 2,4 до 1,4 %.

В м. Вінниці на даний час справляється 11 місцевих податків і зборів, що регулярно надходять до місцевого бюджету, а саме: комунальний податок, податок з реклами, збір за припаркування автотранспорту, ринковий збір, збір за проведення аукціонів, збір за розміщення об’єктів торгівлі; збір за видачу ордеру на квартиру, збір за використання місцевої символіки, збір з власників собак мають мізерний вплив на загальний розмір надходжень по місцевих податках і зборах і складають 0,04% в цих надходженнях. [18]

Згідно рішень Вінницької місцевої ради всі місцеві податки і збори справляються за граничними розмірами ставок. Динаміку абсолютних розмірів місцевих податків і зборів у 2007 -2009 рр. по місту Вінниця у розрізі податків та їх внесок у загальний обсяг місцевих податків подано в таблиці 2.4.

В результаті проведеного аналізу надходжень місцевих податків і зборів в доходну частину бюджету міста Вінниця за 2007-2009 роки (таблиця 2.4.) можна зробити висновки. Сума місцевих податків і зборів в 2009 році зросла на 168395 грн. порівняно з 2007 роком, що склало 13,9% приросту, а порівняно з 2008 роком на 856823 грн., що склало 6,6%, це позитивно вплинуло на наповнення бюджету міста Вінниця.

Продовжуючи аналізувати податкові надходження (таблиця 2.4.)  спостерігаються наступні зміни; сума місцевих податків і зборів в 2009 році зросла в результаті зростання надходжень від наступних податків і зборів: податок з реклами в 2009 році зріс на 209956 грн. порівняно з 2007 роком, або на 135 %, а порівняно з 2008 роком на 115321 грн., або на 46 %. Комунальний податок в 2009 році зріс на 225859 грн. порівняно з 2007 роком, або на 6,4 %, а порівняно з 2008 роком на 81201 грн., або на 2,2%. В 2009 році спостерігається зростання надходжень від ринкового збору на 1330720 грн., або на 18% порівняно з 2007 роком та на 584047 грн. порівняно з 2008 роком, або на 7,3 % .Надходження в бюджет міста Вінниця від курортного збору в 2009 році зросли порівняно з 2007 роком на 9474 грн., або на 46%., та на 4241 грн., або на 16,5 % порівняно з 2008 роком. В 2009 році зростають надходження  від збору за використання місцевої символіки на 16043 грн., що склало 258 % порівняно з 2007 роком та на 5723 грн. порівняно з 2008 роком, що склало 35 %, в 2009 році зростають надходження від збору за розміщення об’єктів торгівлі на              52131 грн., або на 5,5 %, порівняно з 2007 роком та на 69480 грн., або на 7,5% порівняно з 2008 роком. В 2009 році порівняно з 2008 роком зростає збір за проведення аукціонів на 4313 грн., або на 27%, порівнявши надходження з  2007 роком, вони зменшились на 21%. В результаті аналізу надходжень місцевих податків і зборів в доходну частину бюджету міста Вінниця можна стверджувати, що позитивно на бюджет міста впливають наступні податки і збори: податок з реклами; комунальний податок; ринковий збір; курортний збір; збір за використання місцевої символіки; збір за розміщення об’єктів торгівлі.

Потрібно звернути увагу на місцеві збори від яких зменшуються надходження до місцевого бюджету, а це-збір за парковку автотранспорту. В 2009 році надходження від даного збору зменшились на 61 % порівняно з 2007 роком та на 53% з 2008 роком. Бюджет міста в 2009 році недоотримав коштів від збору за видачу ордера на квартиру на 17% порівняно з 2007 роком, а з 2008 роком на 29 % тому потрібно з’ясувати доцільність вище згаданих місцевих зборів.

Як показують дані аналізу (таблиця 2.5.) місцевих податків і зборів в розрізі їх видів, ситуація з їх надходження до бюджету є неоднозначною, тобто з однієї сторони спостерігається зростання по окремій групі платежів, а з іншої – зменшення, на що впливає багато факторів. Далі розглянемо основні показники, що характеризують стан надходжень місцевих податків і зборів в розрізі їх видів та особливості їх справляння в місті Вінниці.

В останній час намітилась тенденція до росту надходжень по комунальному податку, що складають близько 29 % від поступлень усіх місцевих податків і зборів. Насамперед, це пов’язано зі збільшенням підприємств, що показують нарахування, які становлять близько 5900 серед 7956 звітуючих платників; пожвавленням економіки міста, що сприяло росту робочих місць та переходу підприємств на загальну систему оподаткування.

Податок з реклами у надходженнях обласного бюджету має незначну вагу (близько 2 %). Якщо врахувати, що до міста Вінниця в кінці 2008 року перейшли два найбільших платники, які сплачували біля 15% загальних надходжень, то сума платежу за 2009 рік різниться лише на 11,5 тис. грн. від надходжень аналогічного періоду минулого року, тобто спостерігається динаміка росту. Це пов’язано, в першу чергу, з пожвавленням рекламної діяльності у Вінниці; постійним контролем за виданими дозволами на розміщення зовнішньої реклами, аналізом надходжень в розрізі платників працівниками ДПІ у м. Вінниці.

Значні втрати місцевий бюджет несе через відміну справляння готельного збору, надходження якого за  2003 рік склали 610,4 тис. грн.

В місті, через неефективну політику органів самоврядування, збір за припаркування автотранспорту справляється нестабільно. Так через постійні розриви Договорів, що є нереальними через вказані у них необхідні надходження збору, які можливо стягнути лише при стовідсотковій завантаженості, із СПД, на яких покладено справляння збору, З вищезазначених причин  у 2009 році фактично надійшло тільки 97,6 тис. грн., що на 5,4 тис. грн. менше ніж за минулий рік.

Ринковий збір у місті Вінниця відіграє вирішальну роль у забезпеченні бюджету місцевими податками і зборами (складає понад 60%) та постійно збільшується, так в порівнянні з  минулим роком він зріс на 58,4 тис. грн. і становить 1330,0 тис. грн. Це досягається за рахунок постійного аналізу збору в розрізі платників, вивченні динаміки поступлень, перевірок справляння збору на ринках міста з виявленням порушень. Проте існує ряд проблем, вирішення яких надасть змогу збільшити надходження.

Так, у місті Вінниця існує достатня кількість “стихійних” ринків - при тому, що офіційні ринки завантажені на 70%, - переведення підприємців з яких дозволить збільшити надходження в межах 400,0 тис. грн. у рік. Неузгодженість Декрету Кабінету Міністрів України “Про місцеві податки і збори” від 25.05.93р. № 56-93 та Указу Президента України  від 28.06.99 р. №761/99 “Про впорядкування механізму сплати ринкового збору” в питанні визначення граничних ставок ринкового збору для фізичних осіб (вони відповідно становлять 20% мінімальної заробітної платні) не дозволяють ДПІ у м. Вінниці узгодити з Вінницькою місцевою радою пропозиції, щодо збільшення ставок на окремі групи високорентабельних товарів (шкіряні вироби, цитрусові тощо), тобто диференціації ставки по групам товарів та за місцем розташування ринків.

Збір за розміщення об’єктів торгівлі займає більше 7 % в загальних надходженнях і становить 992,6 тис. грн. за 2009 рік через велику кількість платників у місті Вінниця, що обрали спрощену систему оподаткування й не сплачують його.

Протягом 2009 року працівниками відділу місцевих, ресурсних (рентних) і неподаткових платежів велась робота по розширенню бази оподаткування по місцевих податках і зборах, по вдосконаленню нормативної бази, у повному обсязі погашено недоїмку та штрафи за порушення платіжної дисципліни, що закріплена за відділом, у загальному розмірі близько 64,5 тис. грн.

По закріплених місцевих податках і зборах на протязі 2004 року на розгляд Вінницької міської ради ДПІ у м. Вінниці було надано пропозиції щодо збільшення надходжень до бюджету міста. А саме:

  • ліквідація стихійної торгівлі (економічний ефект – 380,0 тис. грн.);
  • збільшення ставки ринкового збору (економічний ефект – 250,0 тис. грн.);
  • застосування прогресивних методів при справлянні ринкового збору (економічний ефект – 160,0 тис. грн.);
  • проведення перерахунку торгових місць не менше 2 разів на рік (економічний ефект близько 150,0 тис. грн. в рік);
  • відкриття нових паркувальних зон (економічний ефект – 80,0 тис. грн. в рік);
  • введення щорічної сплати збору за видачу дозволів на розміщення об’єктів торгівлі (економічний ефект – 450,0 тис. грн. в рік);
  • впровадження щоденної сплати збору за розміщення об’єктів торгівлі при здійсненні виїзної торгівлі (економічний ефект – 32,0 тис. грн. в рік);
  • відміна показника “еквівалент повної зайнятості” при обчисленні комунального податку (економічний ефект – 80,0 тис. грн.);
  • надання в 10-денний термін з дня видачі дозволу органами місцевої влади інформації про розповсюджувачів зовнішньої реклами, яким надано дозвіл, згідно пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2003 р. №2067 (економічний ефект – 3,0 тис. грн. в рік).

Далі проведемо аналіз податкових  надходжень в доходну частину бюджету в розрізі фізичних осіб (таблиця 2.6.).

В результаті  аналізу таблиці   з’ясовано, що основну частку доходів зведеного бюджету Вінницької області складають доходи від надходжень податку з доходів фізичних осіб в середньому за три роки 37% і в 2009 році часка даного податку зростає на 6,5 % порівняно з 2007 роком. Плата за землю в доходах зведеного бюджету Вінницької області складає в середньому 4 % причому від оподаткування даним податком фізичних осіб всього 0,5 %, а 3,5 %  це надходження від юридичних осіб. Надходження від фізичних осіб які застосовують спрощену систему оподаткування тобто єдиний податок в       2009 році зменшились на 0,4 % і в середньому частка від виші згаданого податку складає 1,1% Другий за вагомістю в доходної частині місцевого бюджету є сплата за торговий патент, але надходження від фізичних осіб в середньому складають 1,6% і в 2009 році частка від сплати торгового патенту фізичними особами зменшилась на 0,4 %. Підсумовуючи вищезгадане, можна стверджувати, що основним джерелом надходження в доходну частину місцевих бюджетів є податок з доходів фізичних осіб.