31. Організація обліку розрахунків із постачальниками і підрядниками
Постачальники — це юридичні або фізичні особи, що здійснюють постачання товарно-матеріальних цінностей (сировини, матеріалів, палива, запасних частин, МІІІП), що надають послуги (подачу електроенергії, газу, води, пари тощо), викопують роботи (поточний ї капітальний ремонт основних засобів тощо).
Підрядники — спеціалізовані підприємства або фізичні особи, які виконують будівельно-монтажні роботи під час спорудження об’єктів па підставі договорів підряду на капітальне будівництво.
Порядок і форми розрахунків між постачальниками та підприємством-покупцем визначаються умовами договорів Обов'язковою умовою укладення договорів має бути максимально точне відображення зобов'язань обох сторін. Якщо з часом сторони бажають змінити певні початкові умови договору, то має бути підписана додаткова угода. Порушення договірних зобов'язань тягне за собою значні економ ічні наслідки для обох учасників договору.
. Методику та порядок здійснення розрахунків регламентовано Інструкцією № 22 від 21.01.2004 р., за якою безготівкові розрахунки між підприємствами та фізичними особами здійснюються в національній валюті через банк шляхом перерахування грошових коштів. Кошти підприємств підлягають обов'язковому; зберіганню в банках, за винятком залишків готівки в касах у межах встановлених лімітів
Безготівкові розрахунки здійснюють із використанням установлених форм розрахункових документів: ° платіжних доручень;платіжних вимог-доручень; чеків; акредитивів; векселів
Розрахунки з постачальниками і підрядниками здійснюють на підстав? первинних документів постачальника: накладних., товарно-транспортних накладних, рахунків, рахунків-фактур, актів виконаних робіт, послуг. Перелічені документи є носіями облікової інформації про виникнення зобов'язання перед постачальниками за отримані цінності, роботи, послуги.
Важливим документом при здійсненні розрахунків є податкова накладна, яку виписують паралельно до перелічених документів у кожному випадку і яка є підставою до іншикнення податкового зобов'язання в постачальника та податкового кредиту в покупця з Податку на додану вартість.
Слід зауважити, що розрахункові документи, які надає підпри-ємство-постачальник покупцеві на суму оплати, мають бути акцептовані.
Акцепт - напис уповноваженої особи на рахунку, акті виконаних робіт, наданих послуг, який засвідчує згоду прийняти рахунок до оплати. Після цього покупець надає
і воєму банку платіжне доручення на оплату придбаних цінностей, отриманих послуг ющо. Таким чином, носіями інформації про придбані товарно-матеріальні цінності, як правило, є два різні документи; банківський документ, що свідчить про оплату, та накладна про надходження (одержання) цінностей, робіт, послуг.
Незважаючи на те, що хоча платіжне доручення, чек чи інший розрахунково- платіжний документ і свідчить про оплату за конкретні цінності, в обліку відобразити оприбуткування останніх важко, оскільки банківський документ жодним чином не говорить про фактичне одержання цінностей, так само як накладна про надходження не може свідчити про оплату вартості. У зв’язку з цим накладні та інші первинні документи на оприбуткування цінностей свідчать про виникнення зобов'язання підприємства-покупця перед постачальником, а банківські документи — про погашення заборгованості чи виникнення зобов'язання постачальника перед підпр иєм ством -по купцем (у разі передоплати).
Для обліку розрахунків із постачальниками і підрядниками призначено рахунок № 63 і*оз рахунки з постачальникам и і підрядниками»
іи кредитом цього рахунку обліковують суми виникнення зобов'язань, що дорівнюють наргостітоварно-матеріальних цінностей, які приймають на баланс, а також робіт, послугу кореспонденції з рахунками обліку цих цінностей.
За дебетом обліковують суми погашення цих зобов'язань (пропла-таза одержані цінності, роботи, послуги) або здійснення передоплати.
Отже, на рахунку N963 обліковують:
- розрахунки за отримані зі сторони активи (основні, оборотні, матеріальні і нематеріальні), за виконані сторонніми суб'єктами і прийняті підприємством роботи, надані
і якими суб'єктами і спожиті підприємством послуги, включаючи розрахунки за споживання електроенергії, води, газу тощо, а також послуги з доставки або переробки запасів, розрахункові документи за які прийнято до оплати;
«за невідфактуровані поставки (отримані активи, виконані роботи і надані послуги, розрахункові документи на які не надійшли);
- за надані послуги з перевезення, у тому числі розрахунки за недоборами і переборами тарифу;
- за всі види послуг зв'язку;
- розрахунки генерального підрядника зі своїми субпідрядниками щодо виконання договору будівельного підряду тощо.
Усі види господарських операцій, що їх проводять в обліку через розрахунки з постачальниками і підрядниками, згрупуємо в облікові номенклатури та відповідні носії (табл.31.1), які дають можливість конкретизувати основу для організації аналітичного і синтетичного обліку розрахунків із постачальниками та підрядниками.
Перелік облікових номенклатур в організації обліку розрахунків із постачалькиками і підрядниками
Характеристика даних для обліку |
Використання обліковихданих |
Вимірники |
В яких носіях інформації з'явл. вперше |
При- мігк и |
|
натуральн |
грошовий |
||||
Матеріальні цінності, одержані від постач. |
Для оприбуткування па баланс |
+ |
+ |
Прибуткова накладна |
|
Податковий кредит із ПДВ |
Для розрахунку ПДВ до сплати в бюджет |
|
+ |
Податкова накладна |
|
Обсяг та види послуг (робіт), одержаних від підрядника |
Для списання суми витрат на відповідний об’єкт обліку; для проведення розрахунку з підрядником |
|
+ |
Акт про виконані роботи, послуги |
|
Сума заборгованості перед постач. чи підряд. |
Для проведення передоплати |
|
+ |
Рахунок постачальника |
|
Отже, послідовність синтетичного і аналітичного обліку на цьому рахунку така: на основі первинних документів проводять записи у відомість аналітичного обліку, в якій відкрию аналітичні рахунки в розрізі окремих постачальників та підрядників, вказано суми початкового сальдо за кожним із них. Якщо протягом звітного періоду (місяця) з одним із постачальників відбулася більше ніж одна операція одержання цінностей чи проплати, то виникає необхідність ці операції узагальнити в окремому документі — Реєстрі розрахунків із постачальниками і підрядниками, підсумкові суми з яких у розрізі кореспондуючих рахунків переносять у відомість. Після такого рознесення у відомості виводиться сальдо на кінець місяця за всіма аналітичними рахунками, після чого підбивається сальдо загалом за рахунком у результаті додавання окремо дебетових І кредитових залишків. Таким чином, сальдо на рахунку № 63 може бути розгорнутим, тобто дебетовим і кредитовим одночасно,
Графік документообігу з обліку розрахунків в постачальникам и і підрядниками
Назва документа |
Складання документа |
Передавання до подальшої інстанції |
Передача в бухгалтерію |
||||
строк |
виконавець |
куди |
кому |
мета |
коли |
||
Прибуткова накладна |
У момент відванта- |
Поста» чальни |
Поку пцеві |
Склад, бухгал- |
Оприбуг кування |
Після одер- |
Завскладу передає разом зі звітом про |
Податкова накладна |
У момент відванга- |
Поста - чальни |
Поку пцеві |
Бухгаот ерія |
Реєстра ція |
Після одержанн |
Залишається в бухгалтерії |
Акт про виконані роботи, |
Після виконанн я робіт. |
Підряд ник |
Замо в- нико |
Відпові дальній особі |
Прийма ння робіт. |
Після завер шення |
Відповідальна особа завірений акт передає |
Рахунок |
Перед про» веденням |
Поста-» чальни к |
Поку пцеві |
Головно му бухгалг |
Проведе ння перед- |
Після укла дення |
Залишається в бухгалтерії для здійснення |
Відомість аналітичного обліку розрахунків із |
Упродов ж місяця |
Бухгал тер |
|
|
|
|
Залишається в бухгалтерії для аналізу та узагальнення |
Реєстр синтетичного обліку |
1—5 числа наступно |
Бухгал тер |
|
|
|
|
Залишається в бухгалтерії |
Перейти на перелік питань з Організації обліку