Вітаю Вас, Гость! Реєстрація

Шпаргалка

Понеділок, 29 Квітня 2024

31. Організація обліку розрахунків із постачальниками і підрядниками

Постачальники — це юридичні або фізичні особи, що здійснюють постачання товарно-матеріальних цінностей (сировини, матеріалів, палива, запасних частин, МІІІП), що надають послуги (подачу електроенергії, газу, води, пари тощо), викопують роботи (поточний ї капітальний ремонт основних засобів тощо).

Підрядники — спеціалізовані підприємства або фізичні особи, які виконують будівельно-монтажні роботи під час спорудження об’єктів па підставі договорів підряду на капітальне будівництво.

Порядок і форми розрахунків між постачальниками та підприємством-покупцем визначаються умовами договорів Обов'язковою умовою укладення договорів має бути максимально точне відображення зобов'язань обох сторін. Якщо з часом сторони бажають змінити певні початкові умови договору, то має бути підписана додаткова угода. Порушення договірних зобов'язань тягне за собою значні економ ічні наслідки для обох учасників договору.

. Методику та порядок здійснення розрахунків регламентовано Інструкцією № 22 від 21.01.2004 р., за якою безготівкові розрахунки між підприємствами та фізичними особами здійснюються в національній валюті через банк шляхом перерахування грошових коштів. Кошти підприємств підлягають обов'язковому; зберіганню в банках, за винятком залишків готівки в касах у межах встановлених лімітів

Безготівкові розрахунки здійснюють із використанням установлених форм розрахункових документів:  ° платіжних доручень;платіжних вимог-доручень; чеків; акредитивів;  векселів

Розрахунки з постачальниками і підрядниками здійснюють на підстав? первинних документів постачальника: накладних., товарно-транспортних накладних, рахунків, рахунків-фактур, актів виконаних робіт, послуг. Перелічені документи є носіями облікової інформації про виникнення зобов'язання перед постачальниками за отримані цінності, роботи, послуги.

Важливим документом при здійсненні розрахунків є податкова накладна, яку виписують паралельно до перелічених документів у кожному випадку і яка є підставою до іншикнення податкового зобов'язання в постачальника та податкового кредиту в покупця з Податку на додану вартість.

Слід зауважити, що розрахункові документи, які надає підпри-ємство-постачальник покупцеві на суму оплати, мають бути акцептовані.

Акцепт - напис уповноваженої особи на рахунку, акті виконаних робіт, наданих послуг, який засвідчує згоду прийняти рахунок до оплати. Після цього покупець надає

і воєму банку платіжне доручення на оплату придбаних цінностей, отриманих послуг ющо. Таким чином, носіями інформації про придбані товарно-матеріальні цінності, як правило, є два різні документи; банківський документ, що свідчить про оплату, та накладна про надходження (одержання) цінностей, робіт, послуг.

Незважаючи на те, що хоча платіжне доручення, чек чи інший розрахунково- платіжний документ і свідчить про оплату за конкретні цінності, в обліку відобразити оприбуткування останніх важко, оскільки банківський документ жодним чином не говорить про фактичне одержання цінностей, так само як накладна про надходження не може свідчити про оплату вартості. У зв’язку з цим накладні та інші первинні документи на оприбуткування цінностей свідчать про виникнення зобов'язання підприємства-покупця перед постачальником, а банківські документи — про погашення заборгованості чи виникнення зобов'язання постачальника перед підпр иєм ством -по купцем (у разі передоплати).

Для обліку розрахунків із постачальниками і підрядниками призначено рахунок № 63 і*оз рахунки з постачальникам и і підрядниками»

іи кредитом цього рахунку обліковують суми виникнення зобов'язань, що дорівнюють наргостітоварно-матеріальних цінностей, які приймають на баланс, а також робіт, послугу кореспонденції з рахунками обліку цих цінностей.

За дебетом обліковують суми погашення цих зобов'язань (пропла-таза одержані цінності, роботи, послуги) або здійснення передоплати.

Отже, на рахунку N963 обліковують:

-  розрахунки за отримані зі сторони активи (основні, оборотні, матеріальні і нематеріальні), за виконані сторонніми суб'єктами і прийняті підприємством роботи, надані

і якими суб'єктами і спожиті підприємством послуги, включаючи розрахунки за споживання електроенергії, води, газу тощо, а також послуги з доставки або переробки запасів, розрахункові документи за які прийнято до оплати;

«за невідфактуровані поставки (отримані активи, виконані роботи і надані послуги, розрахункові документи на які не надійшли);

-     за надані послуги з перевезення, у тому числі розрахунки за недоборами і переборами тарифу;

- за всі види послуг зв'язку;

-  розрахунки генерального підрядника зі своїми субпідрядниками щодо виконання договору будівельного підряду тощо.

Усі види господарських операцій, що їх проводять в обліку через розрахунки з постачальниками і підрядниками, згрупуємо в облікові номенклатури та відповідні носії (табл.31.1), які дають можливість конкретизувати основу для організації аналітичного і синтетичного обліку розрахунків із постачальниками та підрядниками.

Перелік облікових номенклатур в організації обліку розрахунків із постачалькиками і підрядниками

Характеристика даних для обліку

Використання

обліковихданих

Вимірники

В яких носіях інформації з'явл. вперше

При-

мігк

и

натуральн

грошовий

Матеріальні цінності, одержані від постач.

Для опри­буткування па баланс

+

+

Прибуткова накладна


 

Податковий кре­дит із ПДВ

Для розрахунку ПДВ до сплати в бюджет


 

+

Податкова накладна


 

Обсяг та види послуг (робіт), одержаних від підрядника

Для списання суми витрат на відповід­ний об’єкт обліку; для проведення розрахунку з підрядником


 

+

Акт про виконані роботи, послуги


 

Сума заборгованості перед постач. чи підряд.

Для проведення передоплати


 

+

Рахунок постачальника


 

Отже, послідовність синтетичного і аналітичного обліку на цьому рахунку така: на основі первинних документів проводять записи у відомість аналітичного обліку, в якій відкрию аналітичні рахунки в розрізі окремих постачальників та підрядників, вказано суми початкового сальдо за кожним із них. Якщо протягом звітного періоду (місяця) з одним із постачальників відбулася більше ніж одна операція одержання цінностей чи проплати, то виникає необхідність ці операції узагальнити в окремому документі — Реєстрі розрахунків із постачальниками і підрядниками, підсумкові суми з яких у розрізі кореспондуючих рахунків переносять у відомість. Після такого рознесення у відомості виводиться сальдо на кінець місяця за всіма аналітичними рахунками, після чого підбивається сальдо загалом за рахунком у результаті додавання окремо дебетових І кредитових залишків. Таким чином, сальдо на рахунку № 63 може бути розгорнутим, тобто дебетовим і кредитовим одночасно,

Графік документообігу з обліку розрахунків в постачальникам и і підрядниками

Назва

документа

Складання

документа

Передавання до подальшої інстанції

Передача в бухгалтерію

строк

виконавець

куди

кому

мета

коли

Прибуткова накладна

У момент відванта-

Поста»

чальни

Поку

пцеві

Склад,

бухгал-

Оприбуг

кування

Після

одер-

Завскладу передає разом зі звітом про

Податкова

накладна

У момент відванга-

Поста - чальни

Поку

пцеві

Бухгаот

ерія

Реєстра

ція

Після

одержанн

Залишається в бухгалтерії

Акт про виконані роботи,

Після виконанн я робіт.

Підряд

ник

Замо

в-

нико

Відпові­

дальній

особі

Прийма

ння

робіт.

Після

завер­

шення

Відповідальна особа завірений акт передає

Рахунок

Перед

про»

веденням

Поста-»

чальни

к

Поку

пцеві

Головно

му

бухгалг

Проведе

ння

перед-

Після

укла­

дення

Залишається в бухгалтерії для здійснення

Відомість

аналітичного

обліку

розрахунків із

Упродов ж місяця

Бухгал

тер


 


 


 


 

Залишається в бух­галтерії для аналізу та узагальнення

Реєстр

синтетичного

обліку

1—5

числа

наступно

Бухгал

тер


 


 


 


 

Залишається в бухгалтерії


 


 

Перейти на перелік питань з Організації обліку