Вітаю Вас, Гость! Реєстрація

Шпаргалка

Понеділок, 29 Квітня 2024

 

36.            Організація синтетичного і аналітичного обліку необоротних активів

Облік необоротних активів -— це така ділянка обліку, специфікою якої є нечисленність операцій, тому в організації синтетичного і аналітичного обліку та документообігу особливої уваги потребують оцінка, визначення методу нарахування амортизації, визначення групи основних засобів, а також сама методика проведення в обліку операцій із надходження і вибуття необоротних активів. В організації облікового процесу необоротних активів необхідно його структури? у вати на два етапи; надходження і вибуття активів, оскільки тут мають місце особливості оцінки, класифікації, що, у свою чергу, прямо впливає на методику бухгалтерського обліку.-

Після оцінки та оприбуткування необоротних активів на баланс важливою обліковою проблемою є метод нарахування амортизації.

Сутність необоротних активів визначає їхню основну особливість — частинами переносити свою вартість па новостворений продукт упродовж усього терміну його корисної експлуатації. Іншими словами, у « процесі використання основних засобів відбувається їх зношення, як фізичне, так і моральне. У силу цього в обліку виникає потреба нарахування амортизації з метою відновлення вартості основних засобів шляхом її поступового списання на виграти.

За Щс)БО № 7 амортизація — це систематичний розподіл вартості, яка амортизується, необоротних активів протягом строку їх корисного використання (експлуатації). У свою чергу, вартість, що амортизується, — це початкова або переоцінена вартість необоротних активів за вирахуванням а ліквідаційної вартості

Отже, нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об’єкта, який встановлюється підприємством у разі визнання цього об’єкта активом (підчас зараху вання на баланс), і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації.

Важливим моментом при визначенні способу та норми амортизації є встановлення терміну корисної експлуатації. Для його визначення слід ураховувати:

очікуване використання об’єкта підприємством з урахуванням його потужності або продуктивності;

в фіз ичне та м оральне зношення, що передбачається;

*  правові та інші обмеження щодо строків використання об’єкта чи інші фактори.

Строк корисної експлуатації переглядається в разі зміни очікуваних економічних

вигід від його використання.

П(с)Ю № 7 рекомендує де кілька методів нарахування амортизації. Підприємство само обирає метод залежно від специфіки, віддаючи перевагу формі, в якій економічна вигода від активу є максимальною. Окрім цього, обраний метод амортизації впливає на величину витрат підприємства, тому це має велике значення, є важивим елементом об­лікової політики підприємства.

П(с)БО №7 передбачає певні методи нарахування амортизації

 

Методи дздартмзацГі основних засобів

 

—*

І І$»шаижійііий

 

 

Зменшення залишкової вартості

 

 

Прискореного зменшенії» ззякшкшкй вартості

 

 

Кумулятивний

 

 

ШрОбДОЮЙ

Рис. 36.1 Методи амортизації основних засобів за П(с)БО № 7

До речі, суб’єкти підприємництва, які є платниками податку на прибуток, як правило, використовують у бухгалтерському обліку так званий податковий метод нарахування амортизації, оскільки згідно із Законом України «Про оподаткування прибутку підприємств» до

валових витрат може бути віднесена сума амортизації, розрахована лише за цим методом. Через те мало яке підприємство використовує паралельно податковий та бухгалтерський методи нарахування амортизації і практично всі, хто є платникам и податку на прибуток, нараховують амортизацію за податковим методом, який нівелює всі принципи цього процесу, зарегламентовані національним стандартом № 7 «Основні засоби», проте на сьогодні це, на жаль, неминуче.

Списання необоротних активів з балансу проводиться в разі:

*  продажу;

* списання внаслідок повного з ношення;

* ліквідації.

Якщо в перших двох випадках списання активів не має ніяких організаційних нюансів, то в разі ліквідації необхідно витримати певну процедуру списання, послідовність якої відображено в табл.

Послідовність органвації обліку ліквідації об'єкта основних засобів

Зміст операції

Вщїювщальний

виконавець

Документ

Приймається рішення про ліквідацію об'єкта основних засобів як не придатного до подальшого ремонту та експлуатації; створюється ліквідаційна ком ісія

Керівництво

Наказ про] 1

призначення

лікв іда ційної ком іс ії 1

Огляд об'єкта, установлення причин ліквідації, визначення можливостей оприбуткування придатних для подальшого використання деталей

Комісія

Акт списання ос- Я новних засобі»

Оцінка иридатнихдля подальшого використання деталей

Комісія

Акт про приймання! 1 матеріальних цін» III ностей

Списання з балансу ліквідованого об’єкта за залишковою вартістю

Бухгалтер з обліку необоротних активів

Картка обліку руху Я основних засобів

Закриття рахунку з обліку зношення (амортизації) ліквідованого об'єкта

 

Розрахунок шор- 11 тю а ції

Оприбуткування матеріальних цінностей за результатам и ліквідації

Бухгалтер з обліку оборотних активів

Акт про гір ним ання І матеріальних цінчії ностей

Проведення в обліку суми витрат, по-несениху процесі ліквідації

Бухгалтер з обліку витрат

В здом ість нараЛІІ хування зарплати^ І дорожні листи

 

  

Перейти на перелік питань з Організації обліку