РОЛЬ, СУТНІСТЬ ТА ЗНАЧЕННЯ ПРИНЦИПІВ ОПОДАТКУВАННЯ
У вітчизняній фінансовій науці найчастіше використовуються такі терміни: "податкова система" і "система оподаткування". Необхідно зазначити, що останній термін використовується частіше, оскільки він продекларований у Законі України від 25 червня 1991 року № 1251-XII "Про систему оподаткування" (із змінами та доповненнями).
Податкова система є основою фінансової системи в кожній країні, базою для створення якої є обсяги бюджетних видатків.
Податкова система — об'єктивне явище економічного життя держави. Ця об'єктивність зумовлена необхідністю розподілу й перерозподілу валового внутрішнього продукту між окремими верствами населення, територіями та окремими господарськими структурами. За своєю економічною сутністю це процес створення фондів фінансових ресурсів різними рівнями державної влади шляхом відчуження частини доходів юридичних і фізичних осіб платників податків для задоволення суспільних потреб.
У теоретичному розумінні податкова система — це складна система фінансових відносин між органами державної влади, місцевого самоврядування та платниками податків на всіх етапах податкового процесу від розробки проекту податкового законодавства до сплати податку. У податковій системі завжди знаходить своє відображення складний взаємозв'язок суб'єктивного та об'єктивного. Об'єктивним є наявність власне податкової системи. Суб'єктивним є вибір її структури та технології здійснення мобілізації коштів.
У вище зазначеному законі дається таке визначення системи оподаткування (стаття 2): “Сукупність податків і зборів (обов’язкових платежів) у бюджети і державні цільові фонди, що стягуються у встановленому законами України порядку, становить систему оподаткування”.
На основі цього визначення можна виділити два елементи системи оподаткування: сукупність податків і зборів та встановлений законом порядок їх стягнення, і в її структурі виділяють суб'єкт оподаткування або платник податків, зборів та обов'язкових платежів; об'єкт оподаткування та ін.)
Рис. 1.1. Елементи системи оподаткування
Визначення терміну "податкова система" дається у праці "Податки" за редакцією В.В. Буряковського: "Податкова система — це сукупність податків, встановлених законодавчою владою, що стягуються виконавчими органами, а також методи і принципи побудови податків". Тут уже можна виділити три елементи: сукупність податків, встановлених законодавчою владою; виконавча влада; методи і принципи побудови податків. Але обидва визначення можуть застосовуватися для характеристики податкової системи тільки у вузькому значенні, — як "системи податків".
На нашу думку найбільш достовірним визначенням є наступне: "Податкова система — це сукупність встановлених законодавством держави податків, зборів, відрахувань й інших платежів до бюджетів і фінансових інститутів, а також вся інфраструктура пов'язана з обрахуванням, обліком, контролем і своєчасною сплатою обов'язкових платежів".
Загалом можна дійти висновку, що податкова система як об'єктивна реальність формується в тісному взаємозв'язку з економічним розвитком держави і значною мірою відображає її рівень. У свою чергу, податкова система впливає на темпи й пропорції розвитку економіки, рівень соціального забезпечення населення.
Водночас в умовах демократії податкові системи є результатом волевиявлення інтересів різних політичних груп, які представляють інтереси різних верств населення. З цього приводу дуже влучно висловився відомий вчений-фінансист І. Янжул, який писав, що революції, війни, міжусобиці упродовж останніх двох століть дуже часто були спричинені надмірним тягарем і нерівномірністю податків.
У зв'язку з відмінністю діючих систем оподаткування України та різних країн світу, а також чинного податкового законодавства, відрізняються й структури доходів бюджетів зазначених країн.
Податкова система України включає в себе такі загальнодержавні та місцеві податки (обов 'язкові платежі):
1. До загальнодержавних належать такі податки і збори (обов'язкові платежі):
1) податок на додану вартість;
2) акцизний збір;
3) податок на прибуток підприємств, у тому числі дивіденди, що сплачуються до бюджету державними некорпоратизованими, казенними або комунальними підприємствами;
4) податок на доходи фізичних осіб;
5) мито;
6) державне мито;
7) податок на нерухоме майно (нерухомість);
8) плата за землю (земельний податок, а також орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності);
9) рентні платежі;
10) податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів;
11) податок на промисел;
12) збір за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету;
13) збір за спеціальне використання природних ресурсів;
14) збір за забруднення навколишнього природного середовища;
15) збір до Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення;
16) збір на обов'язкове державне пенсійне страхування;
17) збір до Державного інноваційного фонду;
18) плата за торговий патент на деякі види підприємницької діяльності;
19) фіксований сільськогосподарський податок;
20) збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства;
21) єдиний збір, що справляється у пунктах пропуску через державний кордон України;
22) збір за використання радіочастотного ресурсу України;
23) збори до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (початковий, регулярний, спеціальний);
24) збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію, крім електроенергії, виробленої кваліфікованими когенераційними установками;
25) збір за проведення гастрольних заходів;
27) судовий збір;
28) збір у вигляді цільової надбавки до затвердженого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності.
2. До місцевих податків належать:
1) податок з реклами;
2) комунальний податок.
3. До місцевих зборів (обов'язкових платежів) належать:
1) збір за припаркування автотранспорту;
2) ринковий збір;
3) збір за видачу ордера на квартиру;
4) курортний збір;
5) збір за участь у бігах на іподромі;
6) збір за виграш на бігах на іподромі;
7) збір з осіб, які беруть участь у грі на тоталізаторі та іподромі;
8) збір за право використання місцевої символіки;
9) збір за право проведення кіно- і телезйомок;
10) збір за проведення місцевого аукціону, конкурсного розпродажу і лотерей;
11) збір за видачу дозволу на розміщення об'єктів торгівлі та сфери послуг;
14) збір з власників собак.
На нашу думку, найбільш ваговим складовим елементом податкової системи є податки, тому розглянемо їх більш детально.
Економічна сутність податків знайшла відповідне відображення у їх визначеннях.
А. Сміт, дотримуючись теорії про непродуктивність державних послуг, одночасно вважав податок справедливою ціною за послуги держави [10].
А. Сміт у класичній праці «Дослідження природи та причин багатства народів» вважав податки об'єктивною необхідністю, оскільки вони зумовлені потребами поступального розвитку суспільства [10].
С.В. Бараулін вважає, що «податок є своєрідною ціною монополістичної купівлі-продажу послуг державою при виконанні своїх функцій».
Неординарним слід вважати визначення податку К.Р. Макконелла та С.Л. Брю: «Податок - це примусова сплата уряду господарством або фірмою грошових коштів (чи передача послуг і товарів), в обмін на які господарства чи фірма безпосередньо не отримують товари чи послуги, при цьому така сплата не є штрафом, який накладається судом за незаконні дії» [6].
У наведених визначеннях цілком обґрунтовано підкреслюється необхідність податків для забезпечення виконання державою її функцій та вирішення інших соціально-економічних завдань.
Фіскальна соціологія та інституціональна фінансова теорія — домінуючі на Заході школи сучасного вчення про державні фінанси. Розглянемо в контексті положень, властивих цим науковим школам, сутнісні інтерпретації податку, а саме сутнісне тлумачення податку як платежу по відношенню до платника: 1) примусового; 2) добровільного; 3) обов'язкового [1, с. 19].
В обставинах реальної суспільної практики твердження, що податок — платіж добровільний у тому сенсі, що умовний типовий платник-виборець повністю усвідомлює як через систему оподаткування здійснюється обмін податків на блага загального споживання у вигляді гарантованих державою прав власності, соціального захисту, безпеки та комфорту існування виглядає непереконливим.
Таким чином, із трьох альтернативних епітетів, якими описують сутність податку (примусовий, добровільний, обов'язковий), точніша, ближча до дійсності інтерпретація податку як обов'язкового платежу.
Успіх роботи податкового відомства знаходиться в залежності від того, в якій мірі уряд уміє переконувати та спонукати людей до соціальної відповідальності стосовно сплати податків або спроможний у раціональній формі заставити їх додержуватися установленої фіскальної дисципліни. Наприклад, у США "податковий бунт" 70-х років минулого століття — протест середнього класу проти росту податків на нерухомість — стих сам собою під акомпанемент закликів, що американці мають вкладати гроші у власну країну. В тому ж штаті Каліфорнія, де розпочався бунт, у 1990 р. подвоєння акцизу на бензин не викликало опору завдяки усвідомленню, що кошти будуть витрачені на будівництво нових автомагістралей [2, с. 43].
В деяких країнах, наприклад Німеччині та Україні, немає повного податкового кодексу, що мотивується численними поправками і частими змінами законодавства, "в надрах якого розгублюються навіть досвідчені експерти" [З. с 11].
Проте поняття податку має значення в наукових і навчальних цілях, потреба в ньому виникає, коли приходиться звертатися до податкової юрисдикції наприклад, у судових процесах. У реальній суспільній практиці для конкретних людей і організацій поняття податку набуває практичного значення у зв'язку з правовими відношеннями між фіском і платником податків.
Реально поведінку платників податків визначають усі три мотивації: обов'язкова, добровільна, примусова. У державах Заходу з давніми демократично-правовими традиціями переважають перша і друга мотивації, а в деяких країнах СНД, зокрема в Україні, — перша і третя.
Як відомо, податки з'явились з розподілом суспільства на прошарки та виникнення державності як "внески громадян, необхідні для утримання публічної влади" [7, с. 171].
Наукове обгрунтування принципів оподаткування виходить із задач виконання державних функцій і впливу податків на економічну діяльність.
Призначення принципів полягає в узгодженні двох основних вимог до податкової системи: задоволення фіскальних потреб держави за врахуванням інтересів платників податків.
Найвідомішими в історії фінансової науки є принципи, сформульовані Адамом Смітом (1732—1790) і Адольфом Вагнером (1835—1917). Вони мають ранг класичних.
Однією із заслуг класика політичної економії А.Сміта є обґрунтування у фундаментальній праці "Дослідження про природу і причини багатства народів" (1776 р.) основних положень оподаткування. Так, він писав:
- по-перше, всі громадяни повинні брати участь в утриманні уряду пропорційно своїм доходам, які вони отримують під захистом і опікою держави, тобто необхідно притримуватися рівності оподаткування;
- по-друге, податки повинні бути чітко визначені, а не довільні. Це означає встановлення строків сплати, способів платежу, сум податків, зрозумілих для платника та всіх інших осіб;
- по-третє, податки повинні стягуватися в той час і таким способом, коли і як зручно для платника, тобто необхідна умова оподаткування — зручність справляння.
Видатний російський вчений Н.І.Тургенєв в "Основах теорії податків" (1818 р.) розвинув засади оподаткування А. Сміта, проаналізував механізм їх дії на прикладі Росії, одним з перших у світі систематизував теорію податків відповідно до буржуазно-демократичних поглядів. Багато уваги Н.І.Тургенєв приділив у своїй праці ідеї податкової справедливості. Досліджуючи сутність і призначення податків, він писав, що "каждый налог есть зло; ибо он лишает платящего части его собственности: надлежит только с искусством избирать сие зло, т.е. надлежит избирать легчайшее" [4, с. 354-520]. І тому уряд повинен брати податків лише стільки, скільки необхідно для задоволення дійсних потреб держави, а не стільки, скільки народ в змозі дати. Даний висновок набуває особливої актуальності в сучасних умовах реформування системи оподаткування в Україні.
Коментуючи і досліджуючи чотири основні положення оподаткування сформульовані А. Смітом, Н.І. Тургенєв робить акцент на загальному правилі податок завжди повинен справлятись з доходу, а точніше з чистого доходу а не з самого капіталу. Це необхідні для того, щоб джерела державних доходів не вичерпувалися. Хоча можливі винятки з цього загального правила оподаткування, в основному вони пов'язані з надзвичайними ситуаціями, які вимагають пожертви від платників податків на загальну користь.
В трактатах по фінансовій науці які з'явилися пізніше, вказані принципи оподаткування досліджувалися і були доповнені А.Шефле, А.Вагнером, С. де Сісмонді. Так, швейцарський економіст Сісмонді до чотирьох правил А.Сміта додає ще чотири:
1) податок повинен накладатися не на капітал, а на дохід;
2) податок повинен накладатися не на валовий, а на чистий дохід;
3) частина чистого доходу, яка необхідна для існування, повинна звільнятися від оподаткування;
4) податок не повинен сприяти відтоку майна за межі країни і тому має бути тим більш поміркованішим, чим більш рухомий капітал.
Російський професор I.І. Янжул у своєму вченні про державні доходи додає до чотирьох правил А.Сміта ще п'яте: держава не повинна запроваджувати податків, які суперечать положенням морального, етичного кодексів (податків на євреїв, розкольників, проституток і т.п.). Нижче наведено найбільш вдале групування принципів оподаткування, яке було зроблене німецьким фінансистом А. Вагнером, який відокремив теоретичні засади оподаткування від практичних міркувань техніки справляння податків:
Етичні засади оподаткування.
1. Загальність.
2. Недоторканість особистої свободи платників.
3. Рівність (відповідність податків доходам). Засади управління податками.
4. Визначеність.
5. Зручність.
6. Належний вибір джерел податків.
7. Достатність і еластичність поступлень від податків [5, с. 85].
Таким чином, А. Вагнер поширив перелік засад оподаткування, відзначених А. Смітом, і додав до вказаних ним чотирьох правил (рівності, визначеності, зручності, дешевизни) ще чотири: загальності, недоторканості свободи платників, оптимальності у виборі джерел податку, достатності і еластичності надходжень від податку. [1, с. 270].
Цікаво, що принцип прогресивності "працює" не тільки в галузі прямого, але і непрямого оподаткування. Хіба не є доказом цього стягнення специфічних акцизів, мита за більш високими ставками для товарів, які призначені для задоволення потреб не першої необхідності, забаганок, з так званих предметів розкоші, які, цілком зрозуміло, споживаються в своїй основній масі заможними верствами населення?
І тому повинна існувати система податків, яка відповідає народногосподарським вимогам, тобто оптимально поєднує джерела і об'єкти оподаткування з метою найменшого обмеження виробництва і підприємництва, і тим самим сприяє здійсненню соціально-політичних цілей податків. Оптимальна комбінація сукупності податків повинна утворювати таку систему, яка забезпечила б при дотриманні етичних засад і засад управління податками достатність і еластичність надходженні на випадок надзвичайних державних потреб.
Заслуговує на увагу останнє за часом (1992 р.) зведення принципів оподаткування, розроблене експертами з Гарвардського університету (США) У. Хассі та Д. Любіком згідно з Міжнародною податковою програмою ООН і включене в так званий Світовий податковий кодекс. Останній передбачає такі принципи конструювання та функціонування національних податкових систем у постсоціалістичних державах Східної, зокрема України, та Центральної Європи:
- єдиний постійний податковий кодекс без окремих законів про податки;
- відмова від протекційних фіскальних заходів як умова інтеграції в світову економіку;
- відмова від податкових пільг та звільнень від податків, заміна їх у разі необхідності субсидіями виробникам і/або споживачам;
- врахування національних особливостей;
- орієнтація прибуткового податку з фізичних осіб більше на соціальну справедливість, ніж на мету одержання доходів;
- врахування фактора інфляції [6, с.1—25].
Та над усе автори "Світового податкового кодексу" попереджають: "Розробка й написання законів є тільки прелюдія до головного в податковій реформі — розвитку ефективного адміністрування. Наявність чесної та висококомпетентної податкової адміністрації — абсолютна необхідність. Структура повноважень податкової адміністрації має бути встановлена в законодавчому порядку, але саме втілення цієї структури в реальність у кінцевому підсумку визначає успіх податкової реформи" [6, с. 11].
Узагальнюючи світовий досвід, можна стверджувати, що сучасні податкові системи складалися, функціонують і реформуються на основі таких теоретично сформульованих і емпірично виправданих принципів.
По-перше, простота адміністрування, — збір того чи іншого податку має супроводитися мінімальними затратами коштів, часу і зусиль працівників податкових органів, бухгалтерських служб, громадян-платників, повинен обходитися без створення зайвих бюрократично-апаратних структур.
По-друге, фіскальна ефективність, — бюджетні доходи від справляння певних податків мають багатократно перевищувати додаткові видатки на обслуговування податків, а також на утримання відповідної податкової служби. Слід максимізувати масу доходу від податків, а не висоту податкових ставок, що відповідає відомому критерію А. Лаффера.
По-третє, при введенні податків і установленні процедур їх справляння треба передбачити захист щодо ухилення від податків, мінімізувати таку можливість або технологічно зробити ухилення економічно невигідним (надто дорогим, складним, небезпечним) для потенційного неплатника.
По-четверте, універсальність —. ставки податків, норми і режим оподаткування мають бути максимально уніфікованими для різних категорій платників, регіонів і видів діяльності, в тому числі і в міждержавному аспекті.
Необхідно зазначити, що в суспільстві постійно відбуваються зміни і тому постійно проявляються певні недоліки існуючої податкової системи. Все це викликає необхідність постійного корегування податкового законодавства. Ось чому податкова система повинна бути мобільною та еластичною.
Проблема оподаткування, яка є однією з найболючіших проблем економічного сьогодення України, сягає своїм корінням в глибоку давнину.
Податки в руках держави повинні стати основним інструментом державного регулювання економіки, формування доходів бюджету, стимулювання науково-технічного прогресу, обмеження росту цін та рівня інфляції.
Податкова система повинна забезпечити гарантоване та стабільне надходження доходів бюджету, а також забезпечити державі можливість впливу на всі сторони соціально-економічного розвитку суспільства.
Ось чому держава й маневрує податками залежно від ситуацій, які складаються, впливаючи на різні сторони діяльності платників податків. Разом з тим податкова політика перебуває під постійним «тиском» платників, які здебільшого розглядають податки як засіб зменшення їхніх особистих доходів.
Податкова система повинна включати в себе такі податки, збори та інші обов'язкові платежі, які б забезпечували стабільну фінансову базу держави. Без цього держава не в змозі безперервно фінансувати свої видатки.
В Україні найкращими помічниками держави в цьому плані є такі
непрямі податки, як податок на додану вартість, акцизний збір та мито,
а також такі прямі податки, як податок на прибуток підприємств, податок на доходи фізичних осіб, плата за землю.
Представниками такого способу класифікації податків були видатні економісти як минулого століття, так і сучасні вітчизняні та західні науковці. Серед них: В. Лебедєв, Д. Львов, І. Тарасов, А. Соколов, І. Янжул, В. Федосов.
Об'єктивну необхідність непрямого оподаткування обгрунтували в своїх працях кращі представники економічної теорії та фінансової науки — Дж. Мілль, А. Маршалль, А. Пігу, М. Фрідмен, І. Фішер та інші. Тут слід зазначити, що непрямі податки мають низку істотних переваг і, насамперед, у забезпеченні доходів бюджету. Непрямі податки сплачує багато платників за місцем створення нової вартості, ці податки відзначаються простотою обрахування; широка база оподаткування сприяє зростанню доходів бюджету, вилученню податку на всіх етапах руху товарів, сприяє рівномірному розподілові податкового тягаря між усіма суб'єктами підприємницької діяльності; застосування нульової ставки на експортні товари сприяє збільшенню обсягу експорту та підвищенню конкурентоспроможності вітчизняних товарів на світовому ринку.
Таким чином без налагодженої податкової системи не можливе існування держави.
Податкова система мала складний та тривалий шлях формування, тому розглянемо етапи становлення та розвитку податкової системи у наступному пункті.