Вітаю Вас, Гость! Реєстрація

Шпаргалка

Субота, 27 Квітня 2024

 

 

 

 

 

ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПОДАТКОВОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЯК ЕЛЕМЕНТУ УПРАВЛІННЯ СПРАВЛЯННЯМ ПОДАТКІВ

Зазвичай під дисципліною розуміють точне, своєчасне й неухильне дотримання встановлених правовими та іншими соціальними нормами правил поведінки у суспільному і державному житті.

Визначити податкову дисципліну як виконання (дотримання) встановлених податковим законодавством правил поведінки (податкових норм) було б дещо некоректним, оскільки існують такі податкові норми, які виконувати необов’язково (наприклад, коли платник податку не використовує передбачену законодавством пільгу тощо). Однак невиконання або неналежне виконання платником податку покладених на нього податковою нормою обов’язків є порушенням не лише законодавства, а й дисципліни.

Отже, під податковою дисципліною слід розуміти точне, своєчасне й неухильне виконання встановлених нормами податкового права обов’язків. Носіями таких обов’язків є суб’єкти податкових правовідносин.

Податкова дисципліна як правова категорія поширюється на певне коло суб’єктів суспільного життя - це суб’єкти податкових правовідносин.

Значний вплив на стан дотримання податкової дисципліни має рівень податкової культури у суспільстві.

Податкова дисципліна - це обов’язки суб’єктів податкових відносин дотримуватись чинного податкового законодавства. Вона охоплює не тільки обов’язки платників податків, а й держави (наприклад, своєчасність та повнота відшкодування до бюджету податку на додану вартість, повернення переплат по податках та обов’язкових платежах тощо).

Податкова культура передбачає наявність дієвого податкового законодавства в державі.

У сучасних умовах особливого значення набуває формування такого рівня законодавчої культури, який зумовив би, з одного боку, шанобливе ставлення в суспільстві до платників податків, які своїм внеском створюють економічну могутність держави, а з другого - впливав на підвищення відповідальності платників перед суспільством.

Тому не можна ототожнювати податкову культуру тільки зі своєчасною сплатою податків та обов’язкових платежів. Податкова культура - це рівень розвитку суспільства, виражений в існуючих нормах системи оподаткування, глибині податкових знань населення, умовах розвитку підприємництва, а також в усвідомленні необхідності виконання податкових зобов’язань.

Складовою податкової культури є податкова дисципліна - необхідна умова стабільності економічного розвитку, рівень якої характеризує, зокрема, рівень податкового боргу (недоїмки) в країні. А високий рівень недоїмки (податкових боргів) свідчить про низький рівень як податкової дисципліни, так і податкової культури.

Усвідомлення суспільного значення формування цивілізованої податкової культури спонукало КМУ до розробки і прийняття спеціальної Програми формування високої податкової культури населення (затв. Постановою КМУ від 19.04.99 р.) Основний напрям Програми визначає налагодження партнерства між державою та платниками податків. Проте такі негативні явища, як нестабільність законодавчої бази, низька обізнаність населення в питаннях оподаткування не сприяють взаєморозумінню між державою та платниками податків. Вирішення цього завдання потребує підготовки об’єктивних передумов і пов’язане з ефективністю податкової політики держави, що має позначитися на формах і методах організації роботи органів державної податкової служби.

Одним із показників ефективності роботи державної податкової служби України при зборі податків і обов’язкових платежів до бюджетів всіх рівнів є частка податкових надходжень, сплачених платниками податків добровільно у встановлені чинним законодавством терміни. Очевидно, що чим вище цей показник, тим держава менше затрачає адміністративних і фінансових ресурсів на виконання державної функції - формування дохідної частини бюджету. Тому податкові органи повинні систематично проводити масово-роз’яснювальну і виховну роботу серед платників податків.

Важливу роль в забезпеченні бюджетних надходжень має масово-роз’яснювальна робота органів державної податкової служби як серед платників податків, так і з населенням. Цю функцію виконують підрозділи податкової служби по роботі з платниками податків (консультаційний відділ).

Основними завданнями вказаного підрозділу є:

- інформування платників податків про податкове законодавство, роз’яснення порядку його застосування;

- формування податкової культури населення, в т.ч. платників податків;

- організація навчання платників податків і працівників податкових органів з питань застосування податкового законодавства;

- забезпечення зворотного зв’язку платників податків з органами влади.

Форми організації роботи з платниками податків відображені на рис. 1.1.

Масово-роз’яснювальна робота податкової служби серед населення і платників податків в сучасних умовах охоплює такі основні напрями:

- навчання населення;

- навчання платників податків;

- робота з друкованими й електронними засобами масової інформації;

- видавнича справа й соціальна реклама на податкову тематику. Серед основних видів роботи з населенням податкової служби можна виділити такі:

- проведення цілеспрямованої постійної пропаганди необхідності загальної “податкової письменності” населення;

- формування суспільної думки шляхом пропаганди необхідності повної і - чесної сплати податків як виконання свого громадського обов’язку (із використанням прикладів інших країн і роз’ясненням цілей, на виконання яких спрямовуються засоби, отримані від сплати податків, а також: відповідальності за несплату податків);- проведення опитувань серед населення для визначення рівня “податкової письменності”, ступеня зацікавленості населення в цьому питанні й визначення категорій громадян - потенційних учасників навчання;

- розміщення на телебаченні й радіо спеціальних навчальних передач із питань роз’яснення податкової політики держави та діючого податкового законодавства;

- проведення системної роботи серед майбутніх потенційних платників податків (навчальні заклади, центри перепідготовки кадрів при службах зайнятості населення тощо).

Проведення роз’яснення порядку застосування законів та інших нормативно-правових актів про оподаткування у засобах масової інформації (газети, журнали, радіо, телебачення)

 

Проведення семінарів, консультацій, прес-конференцій, брифінгів, засідань, круглого столу, зустрічей посадових осіб органів державної податкової служби з трудовими колективами

Створення системи навчання учнів загальноосвітніх шкіл з питань податкового законодавства

Створення мережі постійно діючих консультаційних пунктів у доступних населенню місцях - ринках, бібліотеках, великих підприємствах

 

Організація випуску та розповсюдження серед платників податків власної друкованої продукції - листівок, брошур, плакатів, буклетів з питань оподаткування

Надання усних консультацій за телефоном

Розгляд письмових звернень з питань оподаткування

Створення системи підтримки та використання інформації громадян про факти ухилення від оподаткування

Проведення анкетування платників податків, узагальнення їх пропозицій щодо вдосконалення податкового законодавства

 

 

Рис. 1.1. Форми організації роботи з платниками податків

Для виконання цих завдань податкові органи виконують цілий комп­лекс робіт, що дозволяють зацікавити різні прошарки населення в одержанні інформації на податкову тематику, залучити їх до активних взаємовідносин із державою, дати населенню можливість одержання початкових знань у сфері оподаткування. Наприклад, питання пропаганди необхідності повної і своєчасної сплати податків проводиться через інформування населення про основні напрями витрат бюджетних засобів. Наводяться приклади конкретного напряму використання коштів державного й місцевого бюджетів, донарахованих за результатами податкових перевірок (на підвищення зарплати працівників бюджетної сфери, придбання медикаментів, ремонт об’єктів комунальної власності тощо).

Широко висвітлюються виявлені факти приховування прибутків від оподаткування, називаються конкретні фірми й підприємства, прізвища посадових осіб, зазначаються міри покарання, до яких вони притягнуті. При цьому особлива увага приділяється питанням некомпетентності або незнання податкового законодавства, що послужили причиною виникнення податкових порушень.

Працівники податкових органів широко використовують методи впливу суспільної думки на недбайливих платників, боржників бюджету. Розміщення в засобах масової інформації, на інформаційних щитах податкової служби й органів місцевої влади, у фінансово-банківських установах, клубах і будинках культури інформації про підприємства-боржників бюджету - і їх керівництво приносить значно більший ефект, ніж заходи примусового стягнення платежів. Такий підхід у роботі дає виховний, профілактичний ефект.

Проведення опитувань серед населення на податкову тематику дозволяє точно визначити не тільки вузькі місця в податковому законодавстві, що найчастіше викликають невдоволення населення, але і побачити недоліки в роботі самої податкової служби. Узагальнені результати таких опитувань допомагають приймати зважені управлінські рішення, усувати недоліки податкового законодавства.

Останнім часом податкова служба України все більше уваги приділяє проведенню виховної і роз’яснювальної роботи серед майбутніх потенційних платників податків - учнів загальноосвітніх шкіл.

Сучасна ринкова економіка вимагає системного підходу в навчанні податкової грамотності дітей за спеціальними програмами. Тому, за підтримки Уряду, Державна податкова адміністрація України разом із Міністерством освіти й науки розробляє навчальну програму “Основи податкових знань” для загальноосвітніх шкіл.

Серед найбільш важливих аспектів роботи податкових органів з платниками є навчання платників податків. За формами роботи можна виділити такі основні напрями:

- визначення щоквартальної тематики загальнодержавних семінарів і пріоритетних напрямів роботи з платниками податків;

- розробка й тиражування текстів лекцій і семінарів з найбільш актуальних питань для проведення загальнодержавних семінарів, а

- також: нормативно-правових актів з конкретної тематики семінару;

- здійснення адаптації законодавчих і нормативних актів у спрощених варіантах (графічному, табличному, ілюстрованому) для проведення масово-роз’яснювальної роботи з конкретними категоріями платників податків.

Однак формою роботи, що превалює, поки що залишається система проведення регулярних семінарів, як із загальних питань оподаткування, так і з окремих видів податків або конкретного законодавчого акта. Практикується проведення семінарів для працівників окремих галузей народного господарства, на яких розглядаються питання, пов’язані з особливостями оподаткування тієї або іншої галузі.

Заслуженою популярністю серед платників податків користуються гак звані загальнодержавні семінари. Вони, як правило, проводяться щокварталу з найбільш важливих питань оподаткування в регіонах України.

Серед проблемних питань реформування податкової системи України чи не найголовнішим є питання досягнення розумної збалансованості у взаємовідносинах між державою і платниками податків. Необхідно налагодити партнерські відносини між державою і платниками податків, при яких держава мала б достатньо коштів для виконання обов’язків перед громадянами, а суб’єкти підприємницької діяльності та громадяни свідомо ці кошти сплачували б до бюджету, розуміючи, що вони витрачаються на їх же благо.

Сьогодні в роботі податкових органів набувають великого значення ідеологічний та інформаційно-пропагандистський аспекти роботи, проведення якої в податкових органах повністю лягає на підрозділи по роботі з платниками податків.

Тому назріла необхідність кардинальних змін в організації діяльності податкових органів щодо проведення масово-роз’яснювальної роботи, спрямованої на виховання широких верств населення, досягнення взаєморозуміння між платниками податків та державою.

Цього ж вимагає і Програма формування високої податкової культури населення та підтримки зусиль органів державної податкової служби, спрямованих на наповнення дохідної частини бюджетів і державних цільових фондів. Вказана Програма схвалена постановою КМУ від 19.04.1999р. за №636. Це перший документ в історії України, в якому на урядовому рівні піднято проблеми роботи з платниками податків та визначено напрями і форми роботи з ними.

Вперше Уряд України звернув увагу на існуючі проблеми щодо необхідності формування у населення податкової культури, вперше визнано, що до вирішення цієї проблеми крім податкової служби потрібно залучати інші міністерства та відомства, зокрема, Міністерство фінансів, Державний комітет інформаційної політики, Міністерство юстиції, Міністерство внутрішніх справ, Службу безпеки України, інші центральні органи виконавчої влади.

Курс, взятий податковою службою на максимальне збільшення дохідної частини бюджету за рахунок добровільної сплати податків, виконання вимог вищевказаної програми вимагають термінової структурної перебудови підрозділів по роботі з платниками податків, розширення їх функцій, чіткого регламентування процедур щодо виконання цих функцій.

Перші кроки на цьому шляху уже зроблено. 20 квітня 2000р. Державною Податковою Адміністрацією України видано наказ за №207 “Про організаційну структуру органів державної податкової служби”, яким затверджено новий Перелік функцій та процедур державних податкових адміністрацій та інспекцій.

Для правильного визначення пріоритетів у діяльності підрозділів по роботі з платниками податків необхідно визначитися з основними завданнями, які стоятимуть перед ними.

Виходячи з головних завдань державної податкової служби, сформульованих у ст. 2 Закону України “Про державну податкову службу в Україні”, завданнями підрозділів по роботі з платниками усіх рівнів є [60]:

- інформування платників податків з питань застосування податкового законодавства;

- роз’яснення порядку застосування податкового законодавства та інших нормативно-правових актів про податки, збори, обов’язкові платежі та неподаткові доходи, що сплачуються до бюджетів та державних цільових фондів;

- навчання платників податків з питань застосування податкового законодавства;

- формування податкової культури населення та платників податків;

- пропаганда поваги з боку держави до платників податків; забезпечення зворотного зв’язку платників податків з органами влади.

Для виконання цих завдань передбачається проведення роботи за такими основними напрямами:

1. Робота з друкованими та електронними засобами масової інформації (ЗМІ):

- визначення найбільш впливових газет, журналів, бюлетенів, телерадіоканалів, телерадіопрограм, інших видів друкованих ЗМІ та їх орієнтації на певне коло читачів;

- встановлення тісних контактів з редакціями та визначення напрямів взаємовигідної співпраці;

- забезпечення своєчасного реагування на критичні виступи;

- визначення необхідності термінових публікацій, пов’язаних з інформуванням чи роз’ясненням нових законодавчих та нормативних актів з питань оподаткування.

2. Навчальна робота з населенням передбачає:

- організацію проведення цілеспрямованої постійної пропаганди необхідності загальної податкової грамотності;

- організацію проведення опитування населення та обробку узагальненої інформації за результатами опитування для розробки методик, підручників, навчальних посібників тощо та вдосконалення цієї роботи;

- розробку методології навчання податковій грамоті в шкільних закладах, коледжах, вузах тощо;

- співпрацю з органами громадських організацій, що діють у сфері захисту прав платників податків, професіональних спілок та добровільних об'єднань громадян;

- організацію та проведення зустрічей керівників та працівників податкових органів з трудовими колективами, громадськими організаціями, студентами та учнями з питань роз’яснення податкової політики держави;

- інформування населення про роботу податкових органів, формування їх позитивного іміджу.

3. Навчальна робота з платниками податків включає:

- розробку та організацію видання пам’яток для новостворених суб’єктів підприємницької діяльності щодо їх прав та порядку роботи з податковими органами;

- розробку рекомендацій щодо масового роз’яснення податкового законодавства, розрахованих на різні категорії слухачів;

- створення автоматизованих допоміжних систем роботи з платниками податків (автовідповідачі, комп’ютерні довідники тощо);

- створення та підтримання в актуальному стані інформаційних стендів у податкових інспекціях та їх відділеннях.

4. Навчальна робота з працівниками податкових органів передбачає:

- розробку навчального посібника з питань етики взаємовідносин між платниками податків та працівниками податкових органів;

- організацію загальнодержавних та кущових тематичних семінарів,

проведення обміну передовим досвідом;

- забезпечення зворотного зв’язку працівників податкових органів з вищестоящими податковими органами з проблемних питань.

- розробку системи постійного навчання працівників податкових органів без відриву від виконання службових обов’язків (постійне ознайомлення з новими законодавчими актами та нормативними документами, організація проведення економічного навчання, набуття навиків роботи з комп'ютерною технікою, контроль якості знань);

5. Аналітична та узагальнююча робота включає:

- розробку узагальнюючих критеріїв для систематизації звернень платників до податкових органів уже на початковій стадії обробки матеріалів з метою прискорення й удосконалення роботи, в тому числі:

а) умовно-постійних запитів з одного і того ж питання;

б) звернень, які потребують стандартних відповідей;

в) звернень, що підлягають переадресації на довідкову телефонну службу “007” (за згодою платника);

г) загально-інформаційних питань (режим роботи податкових органів, терміни подання звітів, декларацій тощо);

д) звернень з питань, не врегульованих чинним законодавством:

- організацію розробки анкет, опитувальних листів платників податків щодо роботи податкових органів та пропозицій з її удосконалення, узагальнення отриманих результатів та проведення заходів щодо покращення роботи податкової служби;

- для визначення можливості зловмисного порушення податкового законодавства з боку платників податків (використання ними суперечностей у чинному законодавстві, пошук шляхів обходу його вимог, намагання приховати незаконні дії тощо) та термінового інформування керівництва і відповідних підрозділів податкових органів;

- постійне ведення статистики та проведення щомісячних або, за необхідністю, експрес-аналізів запитів платників податків до телефонної довідкової служби “007” для визначення переліків питань;

е) проблем, які потребують особистого звернення платника до консультаційних пунктів або підрозділів по роботі з платниками податків:

- проведення постійного аналізу нових актів податкового законодавства га нормативних документів для виявлення тематики та обсягу можливих запитів платників податків з питань їх застосування, визначення необхідності публікації в пресі тощо;

- проведення постійного аналізу апеляцій платників податків для

визначення кола найбільш спірних питань у застосуванні податкового законодавства.

В сучасних умовах одним із позитивних надбань на шляху до створення нових соціально-економічних відносин в Україні є діяльність Асоціації платників податків, основними завданнями якої є:

1. Проведення просвітницької, інформаційної діяльності, яка допо­магала б платникам податків розуміти те, що відбувається в законодавчому полі, в політиці самої податкової адміністрації;

2. Захист інтересів платників податків;

3. Законотворча робота, а саме: збір пропозицій від представників регіонів і доведення їх до відома народних депутатів.

Таким чином активізація співпраці податкових органів з громадськими організаціями, в першу чергу з тими, що діють у сфері захисту прав платників податків, професійними спілками, добровільними об’єднаннями громадян дасть користь не тільки платникам податків, а й державі в цілому. В цьому переконує і світовий досвід.

ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПОДАТКОВОЇ ДИСЦИПЛІНИ ЯК ЕЛЕМЕНТУ УПРАВЛІННЯ СПРАВЛЯННЯМ ПОДАТКІВ

Зазвичай під дисципліною розуміють точне, своєчасне й неухильне дотримання встановлених правовими та іншими соціальними нормами правил поведінки у суспільному і державному житті.

Визначити податкову дисципліну як виконання (дотримання) встановлених податковим законодавством правил поведінки (податкових норм) було б дещо некоректним, оскільки існують такі податкові норми, які виконувати необов’язково (наприклад, коли платник податку не використовує передбачену законодавством пільгу тощо). Однак невиконання або неналежне виконання платником податку покладених на нього податковою нормою обов’язків є порушенням не лише законодавства, а й дисципліни.

Отже, під податковою дисципліною слід розуміти точне, своєчасне й неухильне виконання встановлених нормами податкового права обов’язків. Носіями таких обов’язків є суб’єкти податкових правовідносин.

Податкова дисципліна як правова категорія поширюється на певне коло суб’єктів суспільного життя - це суб’єкти податкових правовідносин.

Значний вплив на стан дотримання податкової дисципліни має рівень податкової культури у суспільстві.

Податкова дисципліна - це обов’язки суб’єктів податкових відносин дотримуватись чинного податкового законодавства. Вона охоплює не тільки обов’язки платників податків, а й держави (наприклад, своєчасність та повнота відшкодування до бюджету податку на додану вартість, повернення переплат по податках та обов’язкових платежах тощо).

Податкова культура передбачає наявність дієвого податкового законодавства в державі.

У сучасних умовах особливого значення набуває формування такого рівня законодавчої культури, який зумовив би, з одного боку, шанобливе ставлення в суспільстві до платників податків, які своїм внеском створюють економічну могутність держави, а з другого - впливав на підвищення відповідальності платників перед суспільством.

Тому не можна ототожнювати податкову культуру тільки зі своєчасною сплатою податків та обов’язкових платежів. Податкова культура - це рівень розвитку суспільства, виражений в існуючих нормах системи оподаткування, глибині податкових знань населення, умовах розвитку підприємництва, а також в усвідомленні необхідності виконання податкових зобов’язань.

Складовою податкової культури є податкова дисципліна - необхідна умова стабільності економічного розвитку, рівень якої характеризує, зокрема, рівень податкового боргу (недоїмки) в країні. А високий рівень недоїмки (податкових боргів) свідчить про низький рівень як податкової дисципліни, так і податкової культури.

Усвідомлення суспільного значення формування цивілізованої податкової культури спонукало КМУ до розробки і прийняття спеціальної Програми формування високої податкової культури населення (затв. Постановою КМУ від 19.04.99 р.) Основний напрям Програми визначає налагодження партнерства між державою та платниками податків. Проте такі негативні явища, як нестабільність законодавчої бази, низька обізнаність населення в питаннях оподаткування не сприяють взаєморозумінню між державою та платниками податків. Вирішення цього завдання потребує підготовки об’єктивних передумов і пов’язане з ефективністю податкової політики держави, що має позначитися на формах і методах організації роботи органів державної податкової служби.

Одним із показників ефективності роботи державної податкової служби України при зборі податків і обов’язкових платежів до бюджетів всіх рівнів є частка податкових надходжень, сплачених платниками податків добровільно у встановлені чинним законодавством терміни. Очевидно, що чим вище цей показник, тим держава менше затрачає адміністративних і фінансових ресурсів на виконання державної функції - формування дохідної частини бюджету. Тому податкові органи повинні систематично проводити масово-роз’яснювальну і виховну роботу серед платників податків.

Важливу роль в забезпеченні бюджетних надходжень має масово-роз’яснювальна робота органів державної податкової служби як серед платників податків, так і з населенням. Цю функцію виконують підрозділи податкової служби по роботі з платниками податків (консультаційний відділ).

Основними завданнями вказаного підрозділу є:

- інформування платників податків про податкове законодавство, роз’яснення порядку його застосування;

- формування податкової культури населення, в т.ч. платників податків;

- організація навчання платників податків і працівників податкових органів з питань застосування податкового законодавства;

- забезпечення зворотного зв’язку платників податків з органами влади.

Форми організації роботи з платниками податків відображені на рис. 1.1.

Масово-роз’яснювальна робота податкової служби серед населення і платників податків в сучасних умовах охоплює такі основні напрями:

- навчання населення;

- навчання платників податків;

- робота з друкованими й електронними засобами масової інформації;

- видавнича справа й соціальна реклама на податкову тематику. Серед основних видів роботи з населенням податкової служби можна виділити такі:

- проведення цілеспрямованої постійної пропаганди необхідності загальної “податкової письменності” населення;

- формування суспільної думки шляхом пропаганди необхідності повної і - чесної сплати податків як виконання свого громадського обов’язку (із використанням прикладів інших країн і роз’ясненням цілей, на виконання яких спрямовуються засоби, отримані від сплати податків, а також: відповідальності за несплату податків);- проведення опитувань серед населення для визначення рівня “податкової письменності”, ступеня зацікавленості населення в цьому питанні й визначення категорій громадян - потенційних учасників навчання;

- розміщення на телебаченні й радіо спеціальних навчальних передач із питань роз’яснення податкової політики держави та діючого податкового законодавства;

- проведення системної роботи серед майбутніх потенційних платників податків (навчальні заклади, центри перепідготовки кадрів при службах зайнятості населення тощо).

Проведення роз’яснення порядку застосування законів та інших нормативно-правових актів про оподаткування у засобах масової інформації (газети, журнали, радіо, телебачення)

 

Проведення семінарів, консультацій, прес-конференцій, брифінгів, засідань, круглого столу, зустрічей посадових осіб органів державної податкової служби з трудовими колективами

Створення системи навчання учнів загальноосвітніх шкіл з питань податкового законодавства

Створення мережі постійно діючих консультаційних пунктів у доступних населенню місцях - ринках, бібліотеках, великих підприємствах

 

Організація випуску та розповсюдження серед платників податків власної друкованої продукції - листівок, брошур, плакатів, буклетів з питань оподаткування

Надання усних консультацій за телефоном

Розгляд письмових звернень з питань оподаткування

Створення системи підтримки та використання інформації громадян про факти ухилення від оподаткування

Проведення анкетування платників податків, узагальнення їх пропозицій щодо вдосконалення податкового законодавства

 

 

Рис. 1.1. Форми організації роботи з платниками податків

Для виконання цих завдань податкові органи виконують цілий комп­лекс робіт, що дозволяють зацікавити різні прошарки населення в одержанні інформації на податкову тематику, залучити їх до активних взаємовідносин із державою, дати населенню можливість одержання початкових знань у сфері оподаткування. Наприклад, питання пропаганди необхідності повної і своєчасної сплати податків проводиться через інформування населення про основні напрями витрат бюджетних засобів. Наводяться приклади конкретного напряму використання коштів державного й місцевого бюджетів, донарахованих за результатами податкових перевірок (на підвищення зарплати працівників бюджетної сфери, придбання медикаментів, ремонт об’єктів комунальної власності тощо).

Широко висвітлюються виявлені факти приховування прибутків від оподаткування, називаються конкретні фірми й підприємства, прізвища посадових осіб, зазначаються міри покарання, до яких вони притягнуті. При цьому особлива увага приділяється питанням некомпетентності або незнання податкового законодавства, що послужили причиною виникнення податкових порушень.

Працівники податкових органів широко використовують методи впливу суспільної думки на недбайливих платників, боржників бюджету. Розміщення в засобах масової інформації, на інформаційних щитах податкової служби й органів місцевої влади, у фінансово-банківських установах, клубах і будинках культури інформації про підприємства-боржників бюджету - і їх керівництво приносить значно більший ефект, ніж заходи примусового стягнення платежів. Такий підхід у роботі дає виховний, профілактичний ефект.

Проведення опитувань серед населення на податкову тематику дозволяє точно визначити не тільки вузькі місця в податковому законодавстві, що найчастіше викликають невдоволення населення, але і побачити недоліки в роботі самої податкової служби. Узагальнені результати таких опитувань допомагають приймати зважені управлінські рішення, усувати недоліки податкового законодавства.

Останнім часом податкова служба України все більше уваги приділяє проведенн