Вітаю Вас, Гость! Реєстрація

Шпаргалка

Понеділок, 29 Квітня 2024

 

12.          Види та типи бухгалтерської служби

Організаційна структура бухгалтерської служби - це форма поділу праці, яка передбачає розподіл облікових робіт між виконавцями для досягнення поставлених завдань. Для розробки найбільш ефективної структури бухгалтерської служби слід дотримуватися наступних вимог:

• відсутність дублювання функцій окремим и відділами;      

• забезпечення зв'язку між бухгалтерською службою та іншими структурними підрозділам и підприємства, а також із зовнішніми контрагентам и;          \

• оперативність керівництва та швидкість виконання поставлених завдань;

- уникнення розпилювання сил кваліфікованих бухгалтерів на виконання простих операцій;      

• доведення кількості операцій щодо виконання поставлених завдань до необхідного мінімуму;

•  встановлення необхідної чисельності бухгалтерського персоналу.

На великих І середніх підприємствах залежно від форми організації роботи бухгалтерської служби її структура може бути централізованою або децентралізованою.

Централізована структура означає, що обліковий персонал центральної бухгалтерської служби здійснює ведення всього аналітичного й синтетичного обліку на основі первинних і зведених документів, що надходять з окремих підрозділів підприємства. У підрозділах здійснюється лише первинна реєстрація господарських операцій. Децентралізована структура передбачає, що бухгалтерська служба зосереджена в окремих виробничих підрозділах підприємства, де ведеться синтетичний і аналітичний облік, складається звітність цехів, філій, інших структурних підрозділів. Головна бухгалтерія здійснює введення звітності підрозділів підприємства, складає зведену звітність, а також здійснює контроль за веденням бухгалтерського обліку в окремих підрозділах підприємства.

Використання централізованої форми організації роботи бухгалтерської служби передбачає меншу чисельність працівників, ніж децентралізована структура, оскільки зменшується чисельність адміністративного персоналу (головний бухгалтер, його заступник) з’являється можливість більшого завантаження працівників за рахунок збільшення обсягів виконуваних ними робіт. Водночас децентралізація бухгалтерської служби дозволяє краще організовувати контроль за раціональним використанням трудових ресурсів у місцях виникнення витрат, підвищити оперативність бухгалтерської інформації. Залежно від підпорядкованості бухгалтерів та отримання розпоряджень від головного бухгалтера розрізняють три типи організаційної структури бухгалтерської служби : лінійна, лінійно-штабна, комбінована.

В основу лінійної структури облікового підрозділу покладено принцип розпорядження, яке передається за всіма рівнями виконавців. Така структура забезпечує створення єдиної вертикальної лінії управління, здійснення прямого впливу на підлеглих: кожен працівник бухгалтерської служби підпорядкований безпосередньо головному бухгалтеру підприємства Лінійна структура бухгалтерської служби характерна передусім для малих підприємств, чисельність працівників бухгалтерської служби на яких не перевищує 5 осіб, оскільки вона передбачає універсальність у виконанні облікових операцій в кожній лінійній ланці.

Така організація облікового підрозділу може застосовуватися як для централізованої, так децентралізованої форм. При децентралізованому обліку лінійна організація бухгалтерської служби передбачає створення відповідної структури облікового підрозділу для обробки даних окремих виробничих і управлінських підрозділів.

Організація бухгалтерської служби за лінійно-штабним типом передбачає створення спеціальних консультативних підрозділів на різних рівнях управління. Таким чином, розпорядження головного бухгалтера передаються не безпосередньо виконавцю, а через відповідного керівника, який очолює підрозділ бухгалтерської служби (старші групи). Лінійно-штабна організація застосовується переважно на середніх і великих підприємствах Організація бухгалтерської служби за комбінованим типом передбачає розподіл функцій управління, виділення спеціальних структурних підрозділів, які виконують комплекс облікових операцій. Значна увага приділяється організації робіт, а не підпорядкованості виконавців. Частина прав головного бухгалтера делегується керівникам спеціалізованих підрозділів (заступникам головного бухгалтера), які самостійно надають розпорядження у межах своєї компетенції. Проте, розпорядження щодо окремих питань, які є найважливішими для підприємства (наприклад, нарахування та сплата податків і інших платежів, складання фінансової звітності), головний бухгалтер надає самостійно. Комбінований тип організаційної структури бухгалтерії застосовується на великих підприємствах (об’єднаннях).

 


 

Перейти на перелік питань з Організації обліку